Ce sunt cauciucurile resapate si care sunt avantajele si dezavantajele acestora

 


Intretinerea anvelopelor vehiculului tau poate fi costisitoare, dar asigura o functionare impecabila, durabila si in care poti sa ai incredere. Pe masura ce costurile legate de anvelopele noi continua sa creasca, resaparea anvelopelor devine o modalitate eficienta din punct de vedere al costurilor de a-ti intoarce masina inapoi pe drum si de a-ti mentine rezultatul pentru o perioada cat mai lunga de timp. 


Cuprins:

 1. Ce sunt cauciucurile resapate

 2. Cum se efectueaza resaparea

 3. Avantajele cauciucurilor resapate

 4. Dezavantajele cauciucurilor resapate


 1. Ce sunt cauciucurile resapate 


Cunoscute si sub denumirea de anvelope remodelate sau recapatate, cauciucurile resapate reprezinta procesul de indepartare a benzii de rulare uzate de pe anvelopele vehiculului tau si de inlocuire a acesteia cu benzi de rulare noi. Prin inlocuirea benzilor de rulare, poti continua sa utilizezi vehiculul cu anvelopele tale, in loc sa cumperi altele noi. In anii 1960, anvelopele resapate erau cea mai economica solutie de consum din cauza tehnologiei limitate - in prima jumatate a secolului al XX-lea, majoritatea anvelopelor contineau o camera interioara, care era adesea susceptibila de a fi deteriorata in timpul utilizarii pe drum. 


Tehnologia anvelopelor s-a schimbat pentru curentul general atunci când B.F. Goodrich a depus un brevet pentru anvelopele fara acea camera, ceea ce a permis atat vehiculelor de consum, cat si vehiculelor comerciale sa mearga mai departe si mai repede, cu mai putine daune ale cauciucurilor. In timp ce aceste progrese in tehnologia anvelopelor inseamna ca resaparile nu mai sunt obisnuite pe vehiculele de consum, resaparea anvelopelor pentru camioane comerciale este inca o practica obisnuita in industrie.


 2. Cum se efectueaza resaparea 


Anvelopele moderne sunt adevarate minuni ale domeniului ingineriei. Avand in vedere munca pe care o desfasoara si cantitatea care exista pe aceasta planeta, anvelopele pot fi cel mai durabil activ pe care omul il creeaza. In intreaga lume, intreprinderile antreprenoriale mici si intreprinderile care odinioara erau mici, dar s-au transformat în unitati mari, de ultima generatie, de productie de 1000 de anvelope pe zi, inlocuiesc componenta de uzura a anvelopei sau suprafata benzii de rulare a acesteia. Cel mai obisnuit tip de resapare moderna este resaparea pre-moldare sau „tratarea la rece”. In resaparea pre-moldare, un produs nou este fabricat prin intarirea unui strat de cauciuc neintarit intre doua straturi de cauciuc intarit. Stratul de baza de cauciuc intarit al resaparii este carcasa anvelopei. O anvelopa de camion, la fel ca cea pentru automobil, este facuta din diferite parti, iar fiecare parte a intregului este facuta din materiale diferite si indeplineste diferite sarcini. Interiorul unei carcase fara tub este invelit intr-un strat ca un balon de cauciuc bogat in aditivi, numit captuseala. Captuseala impiedica aerul comprimat sa iasa dintr-un ansamblu de anvelope si roti fara camera. Cand un resapator selecteaza o carcasa pentru resapare, trebuie sa verifice daca captuseala nu are nevoie de reparatii si ca va dura toata pentru toata perioada de viata a benzii de rulare in care va investi. 


Chiar in afara captuselii, noii producatori de anvelope folosesc un amestec special de cauciuc, aditivi si otel pentru a crea straturi radiale ale corpului. Daca captuseala este ca un balon, firele mici de otel din stratul radial pot fi privite ca un cos puternic, care contine forta aerului comprimat in interiorul anvelopei. Cele mai comune anvelope de camion cu 14 straturi contin 50 de kg de aer 2,5 cm la patrat. Terminologia „evaluarea straturilor” arata istoricul anvelopelor. Desi anvelopele moderne cu 14 sau 16 straturi au un singur strat de fire de otel, care ruleaza la un unghi de 90 de grade fata de taloanele anvelopei, pe la sfarsitul anilor 1800, ratingul de straturi a indicat straturile de tesatura de bumbac care se aflau in interiorul anvelopei. Pe masura ce straturile de tesatura de bumbac au crescut, carcasa a putut sa contina mai mult aer. Pe masura ce presiunea aerului pe care anvelopa a putut sa o contina a crescut, la fel a crescut si capacitatea de a transporta sarcina a anvelopei. 


In jurul celui de-al Doilea Razboi Mondial, constructia stratului anvelopei a inceput sa fie din nailon, spre deosebire de bumbac. Iar grosimea si rezistenta materialului mai nou au permis ca aceeasi lucrare sa fie facuta cu mai putin volum si greutate. O anvelopa care obisnuia sa aiba nevoie de 16 straturi de tesatura de bumbac de la un sirag la altul la un unghi de 45 de grade,  a inceput sa aiba nevoie doar de aproximativ 8 straturi de nailon, care treceau de la un sirag la altul la un unghi de 45 de grade, pentru a face aceeasi muncă sau sa contina aceeasi cantitate de aer comprimat. Resapatorul trebuie sa descopere si sa repare orice deteriorare a stratului, astfel incat carcasa anvelopei sa dureze pe toata perioada de viata a benzii de rulare - cuiele si pietrele si toate celelalte tipuri de resturi care ar putea deteriora stratul caroseriei anvelopelor moderne sunt deviate prin mai multe straturi de corzi de otel tesute in zona benzii de rulare a anvelopei. 


Unele tipuri de anvelope noi sau resapate au peste 2,5 cm de cauciuc pe deasupra, iar acest lucru ajuta la scutirea de deteriorare a corpului. Straturile de otel dintre banda de rulare si stratul corpului sunt acoperite cu un strat de cauciuc si aditivi care sunt special formati pentru a rezista la degradarea din cauza caldurii pe care o poate crea transportarea sarcinilor cu viteza. Banda de rulare a anvelopei are santuri, iar materialul dintre cea mai adanca canelura si cel mai inalt strat al benzii de rulare este „subsocul” cauciucat al carcasei. Stratul de sub banda de rulare al carcasei este stratul pe care resapatorii il decupeaza cu strunguri numite „tampoane”. Tampoanele indeparteaza banda de rulare veche, carcasele adevarate pentru rotunjime, curata si texturizeaza carcasa si creeaza baza pentru urmatorul strat in procesul de resapare.


Cand este creata o anvelopa noua, aceasta este asezata in foi si apoi suflata intr-un obiect in forma de anvelopa, numit „carcasa verde”, pe o masina noua, de constructie a anvelopelor. Daca contaminarea are loc in orice moment al procesului sau daca lipsesc aditivii care ajuta straturile sa adere in timpul intaririi, este posibil ca anvelopa rezultata sa aiba un strat separat in produsul finit. Anvelopele care au separatii in material sunt ca picioarele unui drumet cu vezicule netratate. Pe masura ce anvelopa se roteste, este solicitata, iar o separare permite miscarea, care permite frecarea care provoaca caldura care duce la dezintegrare. Resapatorii folosesc tehnologia de inspectie, care vede in interiorul materialului carcasei, pentru a verifica daca serviciul anterior al unei anvelope nu a actualizat anomalii latente care au ca rezultat separarea. In plus, suprafetele pregatite intr-un atelier de resapare sunt decontaminate si nu trebuie atinse.


Desi straturile de rulare protejeaza stratul de corp al carcasei, multe imperfectiuni ale carcasei, dupa ce este slefuita, trebuie rafinate pentru a accepta următorul strat fara a prinde contaminantii in interior. Rugina, uleiul (fie de la mainile omului sau de la unelte) si aerul sunt toti contaminanti pe care respatorii ii indeparteaza cu unelte de mana. Pregatirea acestor imperfectiuni superficiale se numeste skiving. Daunele care patrund complet in stratul corpului sunt reparate folosind plasturi si ciment de intarire.


Apoi, un strat de cauciuc neantarit este aplicat pe carcasa anvelopei. Masinile de extrudare incalzesc un cauciuc asemanator gumei intr-o sudura semisolida si o raspandesc pe carcasa pregatita. Se aplica apoi al treilea strat al resaparii. Cauciucul benzii de rulare resapata poate fi un material mult mai dur decat cauciucul benzii de rulare a anvelopelor noi, datorita modului in care este fabricat cauciucul benzii de rulare resapate. Cauciucul resapat este intarit in benzi lungi, in prese de sase etaje,, aplicand mii de tone de presiune. Datorita acestui proces, cauciucul resapat este extrem de dens, durabil si dur. Stratul de rulare al unei anvelope noi, precum si toate celelalte straturi ale carcasei verzi, se intaresc dintr-o data intr-o matrita. Materialul umple matrita in timp ce se aplica caldura, iar o combinatie de timp, temperatura si presiune transforma cauciucul neintarit in cauciuc intarit, deci intr-o anvelopa noua, precum sunt cele de tip all season.


Desi stiinta cu privire la motivul pentru care banda de rulare precuratata poate dura mai mult decat banda de rulare a anvelopelor noi ar putea sa nu fie suficient discutata, cei mai vechi din domeniul anvelopelor stiu ca acesta este un fapt. Deoarece cauciucul benzii de rulare preantarit este atat de lung, trebuie taiat, pentru a se potrivi carcasei, iar apoi capetele benzii de rulare sunt imbinate impreuna. 


 3. Avantajele cauciucurilor resapate 


Anvelopele resapate functioneaza ca anvelopele noi, dar pentru o fractiune din cost. Ele se vand cu aproximativ 30 pana la 50 la suta din pretul comparabil al anvelopelor noi - o economie semnificativa. 


Producerea anvelopelor resapate foloseste cu 30% mai putina energie si cu 15% mai putin ulei in comparatie cu anvelopele noi. 


 4. Dezavantajele cauciucurilor resapate 


Anvelopele resapate sunt in general mult mai putin costisitoare decat cele noi. Totusi, scenariul s-a schimbat in mare masura. Acum, se pare ca anvelopele de buget sunt si mai putin costisitoare decat cele resapate si intrucat sunt anvelope proaspat facute, evident ca au o calitate mai buna decat anvelopele resapate. Prin urmare, este mai probabil ca un client sa prefere anvelopele de buget redus.


La resapare, se pune un nou strat de cauciuc pe carcasa unei anvelope uzate, fara a schimba cablurile infrastructurii. Prin urmare, calitatea anvelopelor resapate ramane intotdeauna mult mai scazuta decat cea a anvelopelor noi. Indiferent cat de bine functioneaza după resapare, trebuie sa existe o problema cu o anvelopa resapata.


Asadar, cauciucurile resapate pot prezenta atat calitati, cat si defecte. Totusi, acestea sunt potrivite doar pentru perioade scurte de timp sau pentru un buget cu adevarat redus, deoarece durata de viata a anvelopelor resapate nu este una foarte lunga.


Sursa foto: e-roti.ro







Publicat 01/08 16:37
Alte știri care te-ar putea interesa
Hotel anvelope: ce inseamna si ce avantaje iti aduce
Grija fata de masina ta nu inseamna numai ca tii la lucrurile tale, fie ele de valoare sau nu, ci si ca ai grija la siguranta in trafic, atat a ta, cat si a celorlalti. Schimbul intre anvelope de vara si anvelope de iarna trebuie realizat cel putin o data pe an, in functie de conditiile meteo.
Anvelopele reprezinta un subiect de interes pentru orice sofer care vrea sa circule cu masina lui in conditii de maxima siguranta si de confort deplin. O categorie speciala este cea a anvelopelor runflat. Acest termen este intalnit in tot mai multe discutii, insa pentru multi oameni inca este neclar ce inseamna.
Legea pentru cauciucurile de iarna - informatii utile pentru soferi
Circulatia in siguranta a automobilelor pe drumurile publice reprezinta o obligativitate deoarece, in traficul zilnic este implicat un numar mare de persoane care se deplaseaza fie in calitate de soferi, fie de pasageri sau pietoni
Newsletter

NEWSLETTER

Introducand adresa de email, certificati ca sunteti proprietarul adresei de email si doriti sa primiti promotii despre anvelope, jante si pneuri auto de vara, de iarna si all season. O data cu abonarea puteti primiti si actualizari de piata in legatura cu anvelopele si jantele