Dimensiuni si tipuri de jante folosite pentru echiparea autovehiculelor moderne - E-roti.ro

Dimensiuni si tipuri de jante folosite pentru echiparea autovehiculelor moderne

 roata janta aluminiu 


Jantele sunt uneori tratate uneori cu o atentie suprema de catre posesorii de autovehicule care vor sa epateze din punctul de vedere al aspectului vizual al masinii, iar uneori sunt trecute in categoria “si altele” a componentelor secundare ale unei masini. 


Abordarea unui conducator auto ar trebui sa fie una echilibrata tinand cont ca jantele au atat un rol esential in deplasare, fiind componente esentiale ale trenului de rulare al vehiculelor, cat si un rol estetic adaugand sau completand imaginea de ansamblu a unei masini conform stilului pe care il abordeaza fiecare sofer in parte. 


Totusi, cunoasterea detaliata a acestor componente auto este o buna directie de actiune pentru conducatorii auto deoarece de alegerea corecta a jantelor si de potrivirea caracteristicilor acestora cu   anvelopele de vara  , cu   anvelopele de iarna   sau cu mai generalele   anvelope all season  , depinde buna rularea a vehiculului in orice situatie de drum si, mai ales, siguranta la volan. Tocmai de aceea, acest articol se doreste a fi un mic ghid complet despre caracteristicile generale ale jantelor auto, despre tipurile si marimile de jante si despre concordanta dimensiunilor anvelopelor cu cele ale jantelor. 


Cuprins


1. Dimensiunile jantelor si tabelul corespondentei diensiunilor jantelor cu cele ale anvelopelor 

2. Caracteristicile jantelor din punct de vedere tehnic sau descifrarea semnificatiilor dimensiunilor jantelor 

3. Tipuri de jante si principalele avantaje si dezavantaje pe care le ofera fiecare   

   

 1. Dimensiunile jantelor si tabelul corespondentei diensiunilor jantelor cu cele ale anvelopelor

Jantele au implicatii destul de importante in rularea autovehiculelor fiind, practic, componentele pe care se sprijina transmiterea momentului fortei motorului in vederea realizarii unei miscari rectilinii. Fie ca este vorba de jante din tabla de otel, fie ca este vorba de jante din aliaj, aceste componente trebuie alese in concordanta cu specificatiile producatorului auto in functie de fiecare vehicul in parte. 


De cele mai multe ori, este indicat sa consulti manualul masinii pentru a te orienta in cel mai sigur mod atunci cand vrei sa achizitionezi un set de jante pentru masina ta. Exista, insa, multe situatii in care acest document nu mai este disponibil, iar atunci singura solutie ar putea fi sa te informezi la un dealer sau la un salon auto al marcii de vehicul pe care o detii pentru a obtine informatii despre tipul potrivit de jante. 


Odata aflate dimensiunile jantelor potrivite pentru masina ta, pasul urmator este sa te informezi cat mai exact asupra dimensiunilor anvelopelor pe care vei putea sa le montezi pe modelul de jante la care te-ai hotarat. Atunci cand vizitezi un   magazin de anvelope   este recomandabil sa stii deja ce dimensiuni cauti pentru   anvelope de vara   sau pentru   anvelopele de iarna  , ori pentru multifunctionalele   anvelope all season  , deoarece alegerea unor pneuri care nu sunt potrivite pentru tipul si dimensiunile de jante pe care le detii nu este recomandata atat din motive care tin de siguranta in trafic, cat si din cauza faptului ca pneurile se vor deteriora mult mai rapid. 


In privinta dimensiunilor anvelopelor in functie de janta se recomanda consultarea urmatorului tabel cu dimensiuni ale jantelor auto si cu latimile corespondente ale ale anvelopelor ce pot fi montate in siguranta:


Latimea jantei (inch)

Latimea minim acceptata a anvelopei (mm)

Latimea recomandata a anvelopei (mm)

Latimea maxima a anvelopei (mm)

5

155

165 sau 175

185

5.5

165

175 sau 185

195

6

175

185 sau 195

205

6.5

185

195 sau 205

215

7

195

205 sau 215

225

7.5

205

215 sau 225

235

8

215

225 sau 235

245

8.5

225

235 sau 245

255

9

235

245 sau 255

265

9.5

245

255 sau 265

275

10

255

265 sau 275

285

10.5

265

275 sau 285

295

11

275

285 sau 295

305

11.5

285

295 sau 305

315

12

295

305 sau 315

325

12.5

305

315 sau 325

335


Dupa cum se poate observa, dimensiunea de interes in cazul potrivirii anevlopelor cu jantele este latimea ambelor repere. Desi poti opta pentru limite minime sau maxime ale latimilor anvelopelor, se recomanda ca pentru o anumita latime de janta sa alegi o latime recomandata de anvelopa pentru o mai buna potrivire. 


Este bine de retinut ca latimea jantei se masoara de la o margine la alta a acesteia si rezultatul numeric este exprimat in inch. Astfel, 1 inch este egal cu 2,54 cm ceea ce inseamna, de exemplu, ca pentru o janta de 7 inch latime interioara ai putea merge pe anvelope cu latime de  205 mm sau 215 mm - aceste dimensiuni fiind optime. In acelasi timp, trebuie mentionat ca orice tip de jante permit anumite tolerante care se incadreaza, de regula, in limita a +/- 2 cm, astfel ca pe aceeasi janta de 7 inch latime ai putea monta si o anvelopa de 195 ca limita minim admisibila, dar si o anvelopa de 225 ca limita maxima tolerabila. Desigur, specialistii   magazinului de anvelope   te vor putea ajuta cu sfaturi si indicatii in alegerea pneurilor potrivite pentru jantele pe care le ai montate pe masina. 

 2. Caracteristicile jantelor din punct de vedere tehnic sau descifrarea semnificatiilor dimensiunilor jantelor

 janta modulara 


Atunci cand achizitionezi jante, sau atunci cand verifici in cartea tehnica a masinii pentru a vedea dimensiunile acestora, vei observa un set de numere si litere care alcatuiesc impreuna un cod. Acest cod este stantat si pe corpul jantelor si poate fi, de exemplu, de forma: 


5.5J x R15 5/110ET42/72  H2 . 


Desi daca nu esti deja un expert in domeniu ai putea sa nu intelegi nimic din aceasta insiruire aparent intamplatoare de cifre si de litere, acestea pot fi explicate relativ simplu, asa cum vei vedea in randurile urmatoare, iar tu vei putea cunoaste cu exactitate caracteristicile complete ale jantelor pe care le folosesti pe masina ta.


  • Numarul 5,5  este cel care indica latimea jantei, si este exprimat, asa cum ai observat deja din tabelul de mai sus, in inch.


  • Litera J  este un indicativ care desemneaza profilul jantei. Este un indicativ important de respectat deoarece si in functie de acest parametru vei achizitiona anvelopele necesare. Merita mentionat ca indicativul J este cel folosit la autoturisme. Alte tipuri de vehicule au alte indicative pentru jante, as cum ar fi, de exemplu, indicativele E si F pentru camioane sau JJ pentru maisni cu tractiune integrala. 


  • Cifra 15  care poate aparea singura sau insotita de litera  este cea care indica diametrul jantei care se masoara in inch. Este unul din indicatorii care sunt mentionati si in cartea tehnica a masinii de catre producator. Nu vei putea instala jante mai mari sau mai mici decat aceasta dimensiune fara a trebui, ulterior sa reomologhezi vehiculul sau fara a face modificari diverse la trenul de rulare sau la caroserie.  


  • Cifra 5  indica numarul de prezoane sau mai bine spus, de gauri pentru prezoane, cu care este prevazuta janta si care trebuie sa corespunda, desigur, cu numarul de prezoane care se afla pe fuzeta rotii masinii. 


  • Cifra 110  este denumita si  numar PCD  fiind un acronim al expresiei  Pitch Circle Diameter.  Aceasta dimensiune indica, de fap,t masura diametrului unui cerc format din unirea punctelor centrale ale tuturor gaurilor de prezoane ale jantei. Importanta potrivirii numarului PCD indicat de producatorul auto cu modelul jante pe care o achizitionezi este importanta deoarece orificiile jantei se vor potrivi perfect cu prezoanele fuzetei rotii. 


  • Indicativul ET42  indica  numarul ET  al jantei. ET este acronimul expresiei din limba germana  Einpress Tiefe.   De asmenea, acest indicativ mai poarta si denumirea de  offset al jantei.  ET-ul este masurat de la locul de fixare pe butucul rotii al jantei si pana la sectiunea mediana a acesteia. ET-ul va indica cat de mult va vi pozitionata in exteriorul caroseriei janta. Un ET mare conduce la un offset pozitiv adica janta va fi mai mult in interiorul caroseriei fapt care are implicatii asupra uzurii anvelopelor, atingerea acestora de caroserie, de etrierele franelor sau de amortizoare la viraje, precum si scaderea nivelului de manevrabilitate. Dimpotriva, un ET mic conduce la un offset negativ, adica janta va iesi mai mult in exteriorull caroseriei, din nou cu efecte adverse asupra manevrabilitatii. Ideal este sa montezi jante care ofera un ET indicat de producatorul auto si cu un offset zero.  

 

  • Numarul 72  este denumit si numarul CB si arata, de fapt, diametrul gaurii centrale a rotii care se potriveste pe butucul rotii. In mod ideal, ar trebui sa alegi jante cu un numar CB identic cu cel specificat de producator care sa se potriveasca perfect la diametrul butucului, dar exista situatii in care se pot aplica inele de centrare daca vrei sa montezi neaparat un model de jante care au un CB ceva mai mare decat cel normal. 


  • Indicativul H2  se refera la modul de ranforsare al jantei si arata gradul de rigiditate al jantelor.  


 3. Tipuri de jante si principalele avantaje si dezavantaje pe care le ofera fiecare

 jante aluminiu anvelope 


Jantele auto pot fi de mai multe tipuri in functie de modul de fabricatie si de materialele din care sunt confectionate. 


Jantele din tabla sunt tipurile clasice de jante cu care sunt echipate autovehicule, de regula, atunci cand ies pe poarta fabricilor auto. Jantele din tabla au un pret mic comparativ cu jantele din aliaj si sunt rezistente la socuri si zgarieturi. Suprafetele din tabla zgariate sau indoite ale jantelor care au suferit lovituri (de exemplu gropi sau borduri inalte) pot fi relativ simplu reparate si revopsite. Indreptarea unor jante din tabla se poate face fara prea mult efort si la rece fara a fi nevoie de proceduri speciale in acest sens. 


Jantele din aliaj sunt superioare celor din tabla la capitolul aspect vizual. Astfe, un set de jante din aliaj de calitate poate completa sau chiar transforma pozitiv din punct de vedere vizual aspectul exterior al unei masini. Jantele din aliaj sunt fabricate, de cele mai multe ori, din amestecuri de aluminiu sau aliaje pe baza de magneziu. Spre deosebire de jantele din tabla care sunt pline la interior, jantele din aliaj pot fi realizate cu un numar variabil de spite care augumenteaza partea de design si impresia artistica a unei masini in functie de gusturile si de dorintele proprietarului acesteia. 


Un alt avantaj al jantelor din aliaj este acela ca permit o mai buna ventilare a discurilor de frana, caldura disipandu-se mai rapid fata de cazul jantelor din tabla care obtureaza intrucatva disiparea rapida a caldurii degajate in timpul franarilor. 


Dezavantajul principal al jantelor din aliaj este pretul, care, in functie de model si de materialul de constructie poate fi chiar si de cateva ori mai ridicat decat in cazul jantelor din tabla. In acelasi timp, circulatia pe timp de iarna pe carosabil pe care a fost imprastiata sare sau alte susbtante cu rol degivrant este un pericol pentru starea fizica a jantelor din aliaj care pot suferi mult din cauza actiunii corozive a acestor substante. De aceea, majoritatea soferilor prefera folosirea pe timp de iarna la clasicelor jante din tabla pe care se monteaza   anvelope de iarna   sau   anvelope all season   marcate cu simbolul M+S iar pe timp de vara sa faca trecerea la jantele din aliaj pe care se pot monta   anvelope de vara   performante. 


Asadar, alegerea jantelor potrivite pentru masina ta este o actiune care trebuie privita cu atentia cuvenita, pe de o parte pentru a alege jantele care se potrivesc din punct de vedere tehnic autovehiculului pe care il conduci, iar pe de alta parte pentru a alege un tip de jante care pot combina perfect cu stilul vizual preferat al masinii si cu cel de condus. 



Sursa foto: Pixabay.com

Autor: E-Roti.ro
Publicat 11/11/2022 07:07
Alte știri care te-ar putea interesa
Tabel cu presiunea rotilor de camion - care este presiunea corecta si alte detalii utile
Presiunea din rotile camionului este un aspect crucial, care afecteaza siguranta si eficienta vehiculului. Soferii profesionisti, dar si proprietarii de flote comerciale trebuie sa inteleaga importanta pe care o are mentinerea presiunii corecte in pneuri
Vulcanizarea cauciucului - ce este, ce roluri are si ce tipuri de defecte pot fi remediate
Vulcanizarea anvelopelor este un proces esential in industria auto. Scopul procesului de vulcanizare este acela de a repara si de a intari anvelopele deteriorate
Sistemul de directie - definitie, rol, componente + care este legatura dintre acesta si anvelope?
In acest articol, vei putea afla detaliile fundamentale ale sistemului de directie, importanta sa in functionarea optima a masinii, structura complexa de care dispune si modul in care defectiunile pot afecta nu numai performanta directiei, ci si calitatea anvelopelor masinii tale
Produse recomandate
Newsletter

NEWSLETTER

Introducand adresa de email, certificati ca sunteti proprietarul adresei de email si doriti sa primiti promotii despre anvelope, jante si pneuri auto de vara, de iarna si all season. O data cu abonarea puteti primiti si actualizari de piata in legatura cu anvelopele si jantele

maestro logo
mastercard logo
visa debit logo
visa logo