Frana de mana - ce este, care este rolul si importanta acesteia pentru o masina + consecintele condusului cu frana de mana trasa asupra altor componente - E-roti.ro

Frana de mana - ce este, care este rolul si importanta acesteia pentru o masina + consecintele condusului cu frana de mana trasa asupra altor componente

 om trage frana de mana, interiorul masinii 


Frana de mana, adesea denumita si frana de parcare, este un element de baza al sistemului de franare al unei masini. Desi poate parea un detaliu minor, importanta sa in pastrarea sigurantei in timpul conducerii si stationarii masinii, dar si in prevenirea deteriorarii anvelopelor si altor componente ale masinii, nu poate fi subestimata. In cadrul acestui articol poti afla si tu ce inseamna si care este rolul franei de mana, de ce este esentiala aceasta componenta pentru o masina si cum poate influenta functionarea altor componente ale acesteia.








Cuprins:


1. Frana de mana - ce este frana de mana, ce rol are + importanta sa in buna functionare a masinii

2. Frana de mana blocata - ce determina o frana de mana blocata iarna sau vara + modalitati de remediere

3. Ce se intampla daca mergi cu frana de mana trasa - exemple de situatii in care componentele masinii pot fi uzate atunci cand circuli in acest fel


 1. Frana de mana - ce este frana de mana, ce rol are + importanta sa in buna functionare a masinii 

 cineva lasa frana de mana, interiorul masinii 


Frana de mana este o componenta importanta a masinii tale, de aceea, cunoasterea informatiilor despre ceea ce reprezinta, ce rol are si care este importanta sa pentru un autoturism, te va ajuta sa dezvolti o atitudine de actionare corecta a acesteia si de prevenire a defectiunilor la care poate fi expusa in cazul utilizarii necorespunzatoare.


  • Ce este frana de mana?


Pentru a defini frana de mana, putem spune ca aceasta este o componenta vitala a sistemului de franare al unei masini, avand rolul de a asigura stationarea si siguranta acesteia atunci cand nu este in miscare. Este un sistem independent, actionat manual prin intermediul unui levier aflat in partea laterala a soferului sau a unui buton situat in zona bordului masinii, ce functioneaza prin blocarea rotilor masinii intr-o pozitie statica. Acest dispozitiv este esential in diverse situatii, precum stationari pe drumuri aflate in pante sau in timpul parcarii masinii.


  • Cum functioneaza si ce roti blocheaza frana de mana?


Atunci cand frana de mana este activata, prin tragerea levierului sau activarea butonului, se genereaza o rezistenta asupra rotilor, impiedicand miscarea neintentionata a autovehiculului. Din acest motiv, este un element esential pentru siguranta generala in trafic, contribuind la evitarea accidentelor cauzate de miscarea necontrolata a masinii. Astfel, frana de mana nu reprezinta doar o facilitate pentru parcare, ci si o masura importanta pentru prevenirea evenimentelor nedorite si pentru mentinerea sigurantei autoturismului in diverse situatii.


Frana de mana poate bloca diferitele roti ale unei masini, in functie de proiectul si configurarea sistemului de franare al autovehiculului. In mod traditional, majoritatea masinilor au un sistem de franare de mana care actioneaza asupra rotilor de pe puntea spate. Acest lucru inseamna ca atunci cand tragi frana de mana, rotile din spate sunt blocate, impiedicand, astfel, masina sa se deplaseze. Cu toate acestea, exista si masini la care frana de mana actioneaza asupra rotilor din fata sau chiar pe toate cele patru roti. Aceasta depinde de proiectul specific al masinii si de optiunile de proiectare ale producatorului. In general, sistemul de franare de mana este proiectat sa ofere o modalitate eficienta de stabilizare a masinii atunci cand aceasta este parcata sau stationeaza in trafic pe drumuri aflate in panta.


  • Ce rol are frana de mana?


Frana de mana reprezinta, asadar, un element esential al sigurantei rutiere, avand un rol important in prevenirea deplasarii necontrolate ale masinii, atunci cand aceasta este parcata sau stationata. Sistemul de franare de mana actioneaza independent fata de sistemul principal de franare al masinii si este proiectat pentru a oferi stabilitate in diferitele situatii de stationare. Atunci cand frana de mana este activata, ea blocheaza posibilitatea miscarii rotilor, blocandu-le si impiedicand, in acest fel, masina sa se deplaseze. Acest mecanism este esential, mai ales in situatiile de parcare in pante sau in conditii de teren variate, unde absenta franei de mana ar putea duce la deplasari neintentionate si potential periculoase. 


  • Care este importanta franei de mana si cand se foloseste?


Frana de mana te ajuta si in cazul stationarii in pante la semafor sau pentru cedarea trecerii pietonilor, moment in care activarea franei de mana este esentiala pentru ca masina sa nu se deplaseze in spate. De asemenea, plecare de pe loc din pante este favorizata de actionarea concomitenta a acceleratiei si a deblocarii franei de mana intr-o actiune de precizie a soferului. Frana de mana poate servi si ca element de siguranta suplimentar in cazul unor defectiuni ale sistemului principal de franare, oferind soferului control asupra masinii in astfel de situatii critice. In aceste moduri, rolul franei de mana nu se rezuma doar la functia de parcare, ci contribuie semnificativ la prevenirea accidentelor si la mentinerea sigurantei in utilizarea zilnica a autovehiculului.


Dupa cum poti observa, frana de mana este o componenta relativ simpla a masinii, dar care are un rol esential in timpul stationarii si in anumite situatii ce tin de deplasarea autoturismului, fiind importanta pentru siguranta ta la volan si a celorlalti participanti la trafic.


 2. Frana de mana blocata - ce determina o frana de mana blocata iarna sau vara + modalitati de remediere 

 drum exterior cu doua benzi, vazut din interiorul masinii 


Frana de mana blocata in conditii de vara si iarna reprezinta o problema cu care soferii se pot confrunta, avand consecinte drastice asupra functionarii autovehiculului si a sigurantei in trafic. Iata ce poate determina blocarea franei de mana in perioadele cu temperaturi extreme, atat vara, cat si iarna si modalitatile prin care poti solutiona astfel de probleme ale franei de mana ale masinii tale:


  • Frana de mana blocata iarna


In sezonul rece, mai ales in timpul zilelor cu temperaturi de inghet, sistemul franei de mana poate fi blocat ca urmare a acestei conditii meteorologice, astfel ca, frana de mana poate fi blocata in a fi activata sau dezactivata. 


In timpul iernii, prevenirea blocarii franei de mana implica unele masuri specifice, precum evitarea umiditatii excesive in zona franei de mana, pentru a preveni inghetul in acea zona. De asemenea, daca este posibil, parcarea masinii intr-un garaj sau acoperirea franei de mana cu huse speciale pot proteja componentele esentiale de actiunea directa a factorilor meteorologici.

Daca deja te afli in situatia in care frana de mana este blocata ca urmare a inghetului, pentru a o debloca poti apela la unele metode, precum aplicarea unei solutii speciale de dezghetare cu continut de alcool, folosirea apei incalzite in zona franei de mana sau un incalzitor/uscator special conceput pentru masini.


  • Frana de mana blocata vara


In sezonul cald, temperaturile ridicate pot influenta sistemul de franare de mana, determinand uneori blocarea acestuia. In zilele fierbinti de vara, dilatarea componentelor franei de mana poate genera blocarea, afectand functionarea corecta a sistemului. De asemenea, suprafata asfaltului incins poate contribui la functionarea mai ferma a anvelopelor la sol, intensificand rezistenta si, implicit, generand o uzura crescuta a discurilor si placutelor de frana.


Pentru prevenirea blocarii franei de mana in conditii de vara, este recomandat sa se evite tragerea acesteia in mod excesiv sau sa se utilizeze sistemul de franare de mana in mod constant, mai ales in timpul opririlor de scurta durata. In plus, verificarea regulata a sistemului de franare de catre un mecanic calificat poate identifica potentialele probleme si le poate remedia inainte de a afecta siguranta in trafic.


In cazul in care frana de mana este blocata, indiferent de sezon, este esential sa actionezi cu precautie. Folosirea fortei excesive pentru a debloca sistemul poate duce la deteriorarea componentelor si poate intensifica problema. Consultarea unui profesionist in domeniul auto pentru remedierea situatiei este intotdeauna recomandata.


Asadar, atat vara, cat si iarna, frana de mana poate fi afectata de conditiile meteorologice specifice. Intretinerea preventiva si utilizarea adecvata a sistemului de franare de mana reprezinta esenta prevenirii blocarii si asigurarii functionarii corecte a acestuia, contribuind, astfel, la siguranta generala la volan.


 3. Ce se intampla daca mergi cu frana de mana trasa - exemple de situatii in care componentele masinii pot fi uzate atunci cand circuli in acest fel 

 masina sport gri pe drum in padure 


Uzura anvelopelor si a altor componente ale masinii in urma utilizarii necorespunzatoare a  franei de mana poate avea consecinte majore asupra sigurantei si performantei autovehiculului. In continuare, poti vedea cateva exemple concrete de situatii in care utilizarea nepotrivita a franei de mana poate duce la deteriorarea anvelopelor si a altor componente esentiale ale masinii:


  • Ce se intampla daca pleci cu frana de mana trasa?


  • Uzura anvelopelor


Unul dintre cele mai evidente riscuri ce se poate intampla atunci cand mergi cu frana de mana trasa, este uzura prematura la care sunt expuse anvelopele masinii tale. In timp ce rotile se rotesc, frana de mana trasa poate genera o rezistenta suplimentara, provocand o uzura excesiva a anvelopelor. Acest fenomen poate fi observat prin incalzirea anvelopelor si poate duce la pierderea aderentei si la o deteriorare prematura a cauciucurilor;


  • Supraincalzirea sistemului de franare


Daca te intrebi ce se poate intampla daca tragi frana de mana in mers, ei bine, trebuie sa stii ca aceasta manevra duce la supraincalzirea sistemului de franare, avand consecinte asupra discurilor si placutelor de frana. Acest lucru nu doar ca sporeste riscul de accidente, dar si degradeaza componentele esentiale ale sistemului de franare al masinii tale;


  • Deteriorarea componentelor mecanice


De asemenea, daca mergi cu frana de mana trasa in timpul deplasarii masinii, acest lucru poate duce la deteriorarea mecanismelor interne ale franei de mana. Aceasta include cablurile, tamburii sau alte componente esentiale ale sistemului de franare de mana. Astfel de daune pot necesita reparatii costisitoare si pot afecta functionarea generala a autovehiculului;


  • Consumul suplimentar de combustibil


O frana de mana trasa in mod incorect poate provoca o crestere a consumului de combustibil. Rezistenta suplimentara la miscare necesita un efort mai mare al motorului, ceea ce poate duce la o eficienta energetica redusa si, implicit, la un consum mai mare de combustibil pentru masina ta;


  • Deplasarea necontrolata pe pante


In cazul in care uiti sa tragi frana de mana pe o panta, autovehiculul poate incepe sa se deplaseze in mod necontrolat in jos. Acest lucru creste riscul de accident rutier, dar poate duce si la uzura sistemului de franare principal, deoarece acesta este supus unui efort considerabil pentru a opri masina.


  • Impactul asupra suspensiei si a sistemului de directie


Fortarea autovehiculului sa se miste cu frana de mana trasa poate genera o presiune suplimentara asupra sistemului de suspensie si a celui de directie. Aceste componente sensibile pot suferi daune, afectand manevrabilitatea si functionarea corespunzatoare generala a masinii.


Concluzionand, atat utilizarea necorespunzatoare a franei de mana prin uitarea deblocarii sau a blocarii, cat si tragerile intentionate, pot avea consecinte vizibile asupra masinii. Respectarea practicilor corecte de utilizare a franei de mana este esentiala pentru a evita riscurile asociate uzurii excesive a anvelopelor, deteriorarii componentelor si pentru a pastra siguranta si functionarea optima a autovehiculului.


  • Importanta rularii cu anvelopele corespunzatoare


Anvelopele reprezinta contactul direct al masinii cu drumul, astfel ca aderenta potrivita a acestora poate fi un factor decisiv pentru a putea conduce in siguranta masina personala, dar si pentru a-i asigura acesteia conditii bune de functionare. Astfel, pe langa atentia pe care trebuie sa o acorzi sistemului franei de mana si a altor componente esentiale ale masinii tale, este recomandat sa te asiguri ca masina ta este echipata mereu ce anvelopele potrivite. Iata de ce trebuie sa tii cont atunci cand alegi anvelopele potrivite pentru diferitele sezoane:




  • Anvelopele de iarna


In conditii de temperaturi scazute, drumuri cu polei, gheata sau acoperite cu zapada, este necesar sa iti echipezi masina cu   anvelope de iarna  , care sunt special concepute din punct de vedere al compozitiei cauciucurilor, al benzii de rulare si al adancimii canelurilor pentru a-i oferi aderenta in aceste conditii. In plus, din punct de vedere legislativ, in Romania este obligatorie echiparea cu anvelope de iarna pe perioada anotimpului rece, daca sunt prezente astfel de conditii meteorologice;


  • Anvelope de vara


Desi nu exista o prevedere legala a schimbului de anvelope de iarna cu cele de vara pe perioada sezonului cald, acesta este necesar pentru siguranta ta si eficienta masinii tale in conditii de drumuri uscate si incinse. Pentru aceste conditii,   anvelopele de vara   vin cu o compozitie speciala de cauciuc, benzi de rulare si cu o adancime mai redusa a canelurilor, oferind o aderenta excelenta pe timp de vara;


  • Anvelopele all season


In cazul in care vrei sa eviti disconfortul creat de schimbul sezonier al anvelopelor, poti opta pentru echiparea masinii tale cu   anvelope all season  , ce sunt concepute astfel incat sa ofere un echilibru de performanta si aderenta intre anvelopele de iarna si cele de vara, fiind ideale pentru regiunile cu anotimpuri echilibrate, fara temperaturi extreme de inghet si cu multa zapada sau foarte crescute.



In concluzie, importanta franei de mana pentru siguranta masinii nu poate fi subestimata. De la prevenirea miscarilor necontrolate pe drumuri in panta, pana la evitarea uzurii premature a anvelopelor, acest element al masinii reprezinta o masura esentiala pentru soferi. Neglijarea sa poate duce la deteriorarea componentelor importante, putand avea consecinte nefaste pentru ta siguranta in trafic si a costurilor de intretinere. Utilizarea corecta, impreuna cu o cunoastere a riscurilor asociate tragerii intentionate sau uitarii franei de mana activata, contribuie la mentinerea performantei optime a masinii si asigurarea unui mediu de conducere sigur si eficient.



Sursa foto: Freepik.com





Autor: E-Roti.ro
Publicat 15/01 06:55
Alte știri care te-ar putea interesa
Tractiune integrala - Ce este tractiunea integrala si ce trebuie sa stii despre masinile 4x4
Iarna se apropie si, daca nu detii deja un vehicul cu tractiune integrala, probabil ca te simti presat sa cumperi unul. Reclamele pentru masini, prietenii, familia, vecinii bine intentionați... toti iti vor face, in moduri subtile, aceasta sugestie.
Dimensiunile anvelopelor pentru Logan - Criterii pentru alegerea pneurilor de calitate
In randurile urmatoare ale articolului vei descoperi care sunt dimensiunile potrivite ale pneurilor pentru Dacia Logan, in functie de varianta detinuta, si care sunt criteriile de care se va tine cont pentru a face o alegere inspirata.
Top anvelope de vara 225 45 R17
In acest articol, vom arunca o privire mai atenta la cele mai bune anvelope de vara cu dimensiunile 255/45/R17
Produse recomandate
Newsletter

NEWSLETTER

Introducand adresa de email, certificati ca sunteti proprietarul adresei de email si doriti sa primiti promotii despre anvelope, jante si pneuri auto de vara, de iarna si all season. O data cu abonarea puteti primiti si actualizari de piata in legatura cu anvelopele si jantele

maestro logo
mastercard logo
visa debit logo
visa logo