Presiunea rotilor la motocicleta - care este presiunea optima si alte informatii utile - E-roti.ro

Presiunea rotilor la motocicleta - care este presiunea optima si alte informatii utile

 roata motocicleta

 Imagine de Vlad Kutepov pe Unsplash.com


 Motocicleta este un mijloc de transport foarte popular. Motocicleta poate fi o alternativa la masina, ceea ce ii confera un caracter practic. In acelasi timp, foarte multi posesori de motociclete aleg sa le foloseasca pentru ca sunt pasionati de acestea si de senzatia pe care o ofera utilizarea lor. O caracteristica foarte importanta a motocicletelor este faptul ca ele sunt vehicule pe doua roti, ceea ce le face sa fie mai putin stabile decat masinile.


 In vederea unei functionari sigure, este important ca motocicletele sa fie dotate cu roti bune. Acest lucru se face prin echiparea lor cu pneuri calitative. Cele mai bune   anvelope moto  sunt potrivite ca dimensiuni si ajustate din punct de vedere al presiunii. Presiunea din pneurile motocicletei se regleaza si ea, la fel cum se face in cazul anvelopelor auto. In acelasi timp, exista valori specifice acestor tipuri de anvelope. In acest articol poti afla care sunt acestea.


 Cuprins


  1.  Presiune rotilor de motocicleta - de ce conteaza presiunea din pneurile moto?

  2.  Presiunea anvelopelor moto - cum se masoara si ajusteaza presiunea din roti?


 1. Presiune rotilor de motocicleta - de ce conteaza presiunea din pneurile moto?


 Pe doua roti, sentimentul libertatii este unul cu adevarat unic. Acesta este amplificat de conexiunea directa cu drumul, insa pentru a putea sa te bucuri la maximum de experienta pe motocicleta, siguranta joaca un rol cheie. Un aspect foarte des neglijat de posesorii de motociclete, insa esential pentru siguranta lor si chiar si pentru performantele oferite de vehiculele pe care le conduc consta in mentinerea presiunii din pneuri la nivelul recomandat.


 Intocmai precum fundatia unei cladiri, pneurile sunt elementul care ofera stabilitate motocicletei, sustinand greutatea acesteia si oferind manevrabilitate intregului vehicul. Exista o serie intreaga de motive pentru care presiunea corecta trebuie sa fie intotdeauna garantata in pneurile motocicletelor. De asemenea, exista consecinte cu potential extrem de grav. 


 Presiunea din cauciucurile motocicletei - de ce trebuie pastrata la nivel optim?


 Mentinerea presiunii recomandate in pneurile motocicletei ofera o multime de beneficii importante pentru siguranta si performanta oricarui vehicul din aceasta categorie. Iata care sunt cele mai importante avantaje pe care trebuie sa le cunosti, daca detii o motocicleta:


  •  Stabilitate imbunatatita si manevrabilitate sporita  - presiunea corecta are drept efect optimizarea contactului anvelopei cu drumul, asigurand stabilitate sporita si manevrabilitate deosebit de precisa. Acest lucru inspira incredere conducatorului, pe parcursul unei curse.


  •  Distanta de franare mai scurta si control sporit  - o presiune adecvata imbunatateste semnificativ aderenta, reducand distanta de franare si oferind un control sporit al motocicletei in situatii neprevazute.


  •  Durata de viata mai lunga a anvelopelor  - presiunea corecta are drept consecinta uniformizarea nivelului de uzura a anvelopelor, crescand semnificativ durata lor de viata si economisind sume importante de bani, pe termen lung.


  •  Optimizarea performantelor motocicletei  - atat manevrabilitatea, cat si performantele la franare si accelerare sunt optimizate, daca presiunea din cauciucuri este la nivelul recomandat. Acest lucru ofera o experienta de condus mai placuta si mai sigura.


 motociclist verifica motocicleta

 Imagine de Anh Trần pe Unsplash.com


 Acestea sunt principalele beneficii pe care le ofera presiunea optima din anvelope. Fireste, exista si alte avantaje, precum linistea sufleteasca pe care o ai, in calitate de posesor de motocicleta, stiind ca toate “setarile” vehiculului tau sunt la nivelul recomandat. 


 Ce se poate intampla daca presiunea din rotile motocicletei nu este buna?


 Presiunea din pneuri poate fi optima, prea mica sau prea mare. In cazul in care nu este pastrata la nivelul recomandat, pot aparea consecinte foarte grave pentru conducator si pentru vehicul. Iata care sunt cele mai comune riscuri la care se expun cei care nu regleaza cum trebuie presiunea din rotile moto:


  •  Manevrabilitate si control afectate  - presiunea prea mica determina o deformare excesiva a anvelopei, ceea ce compromite aderenta si controlul directiei, indeosebi atunci cand vehiculul intra in viraje. Presiunea prea mare are drept efect rigidizarea anvelopei, fapt care conduce la reducerea contactului cu suprafata drumului si afecteaza negativ manevrabilitatea.


  •  Risc crescut de derapaje si accidente  - o presiune incorecta in pneuri creste semnificativ riscul de derapaje si de pierdere a controlului motocicletei. In consecinta, riscul de accidente este si el extrem de ridicat, mai ales in conditii de carosabil umed sau in viraje. 


  •  Uzura prematura a anvelopelor  - presiunea prea mica duce la uzura accelerata pe zonele exterioare ale anvelopelor, in timp ce o uzura prea mare conduce la uzarea cu preponderenta a benzii centrale. Ambele situatii reduc in mod semnificativ durata de viata a cauciucurilor.


  •  Performante reduse  - presiunea incorecta afecteaza in mod negativ performantele motocicletei la franare, accelerare si tinuta de drum. Astfel, experienta de condus este una dezamagitoare pentru sofer si potentialii sai pasageri.


 Presiunea din pneurile moto este, deci, un element esential atat pentru performantele motocicletei, cat si pentru siguranta pe care aceasta o poate garanta pe drumuri. Verificarea constanta a presiunii si ajustarea acesteia la valorile recomandate pot sa te ajute sa te bucuri de o experienta de condus sigura, placuta si economica. 


 motociclist costum rosu pe motocicleta rosie pe strada de munte

 Imagine de Stephan Louis pe Unsplash.com


 In continuare, iti vom prezenta cum se masoara presiunea din rotile moto si cum poti sa o ajustezi, dar si ce diferente exista intre presiunea din rotile motocicletei si cea din rotile auto.

 2. Presiunea anvelopelor moto - cum se masoara si ajusteaza presiunea din roti?


 Pentru a te asigura ca utilizezi presiunea corecta in pneurile motocicletei, este foarte important sa stii care este nivelul optim al acesteia. Exista anumite indicatii standard, pe care ti le vom prezenta pe parcursul acestui articol, insa acestea pot sa varieze de la model la model. Astfel, cea mai buna solutie este sa verifici manualul motocicletei sau eticheta aflata, de regula, pe cadrul sau pe furca motocicletei. 


 Acolo sunt gasite valorile recomandate de producator pentru presiunea din cauciucuri. Acestea sunt valorile specifice modelului si configuratiei motocicletei tale. Pe de alta parte, exista circumstante si factori care pot sa influenteze presiunea recomandata si sa impuna modificari in sensul ajustarii valorilor din manual. Iata care sunt acesti factori care au, de regula, impact asupra valorilor recomandate de producatori:


  1.  Tipul motocicletei  - motocicletele sportive pot avea presiuni recomandate mai mari decat motocicletele de touring, de exemplu.


  1.  Stilul de condus  - in cazul in care se adopta un stil de condus sportiv sau cursele sunt facute, de regula, si cu un pasager prezent, este posibil ca presiunea recomandata sa fie usor mai mare decat valoarea indicata de catre producator.


  1.  Sarcina  - o motocicleta incarcata va necesita o presiune in pneuri mai ridicata decat motocicleta goala. 

 Presiunea din pneuri este un aspect foarte important pentru siguranta si performantele motocicletei, la fel cum este valabil si in cazul masinii. Cu toate acestea, valorile recomandate difera in mod semnificativ intre cele doua tipuri de vehicule. Aceasta discrepanta este dictata de diferentele de constructie, greutate si de modul de utilizare.

 Presiunea recomandata pentru pneuri auto, fie ca vorbim despre   anvelope de iarna ,   anvelope all season  sau   anvelope de vara , este specificata in manualul masinii sau pe o eticheta situata pe montantul usii din dreptul locului soferului. Valorile pot sa varieze de la model la model, precum si in functie de dimensiunea cauciucurilor si conditiile de conducere.

 De obicei, presiunea recomandata pentru autoturisme se situeaza intre 1,8 si 2,5 bar (26 - 36 psi). Anvelopele cu profil mai mic, insa, necesita o presiune mai mare decat cele cu profil inalt. Cele cu profil mic sunt considerate anvelope sportive, in vreme ce anvelopele cu profil inalt sunt din clasa confort. 

 Si greutatea vehiculului influenteaza nivelul recomandat de presiune din anvelope. Vehiculele cu o greutate mai mare necesita o presiune mai mare pentru a suporta sarcina suplimentara. De asemenea, conducerea la viteze mari sau cu sarcini maxime poate sa necesite o presiune usor mai ridicata. 

 doua motociclete la malul unei ape

 Imagine de Canary Ride pe Unsplash.com

 Presiunea recomandata pentru motociclete - cand se verifica?

 In cazul pneurilor de motociclete exista valori de referinta. De obicei, presiunea recomandata pentru   anvelopele moto  se situeaza intre 2,0 si 3,0 bar (29-43 psi). Presiunea este specificata de producator, iar factorii pe care ti i-am prezentat anterior pot sa influenteze micile variatii care ar putea sa apara in timp.

 Presiunea din pneuri trebuie sa fie verificata in mod periodic. Exista mai multe repere in functie de care te poti orienta. Acestea trebuie alese si in functie de cat de des folosesti motocicleta pentru a circula. Iata cand poti sa verifici presiunea din pneurile motocicletei:

  •  Inainte de fiecare iesire  - cei mai precauti conducatori moto aleg sa verifice presiunea din pneuri inaintea fiecarei calatorii, chiar si in cazul celor desfasurate pe distante scurte. 

  •  O data pe luna  - daca nu mergi frecvent cu motocicleta, este recomandat sa verifici presiunea din pneuri macar o data pe luna. Astfel, te asiguri ca nu gasesti in parcare motocicleta cu pneurile dezumflate.

  •  Dupa schimbarea anvelopelor  - schimbarea anvelopelor poate sa conduca la modificari ale nivelului de presiunii. Este important ca aceasta sa fie verificata si ajustata dupa fiecare schimbare de acest fel.

  •  Inainte de o calatorie lunga  - distantele lungi au impact semnificativ asupra presiunii din pneuri, astfel ca este important sa verifici si sa ajustezi nivelul ei, inainte de o calatorie lunga.

 De ce se modifica presiunea din pneuri?

 Te-ai putea intreba de ce este nevoie sa verifici presiunea din cauciucurile motocicletei in circumstantele prezentate. Exista mai multe motive care determina modificarea presiunii. Aceasta poate fie sa creasca, fie sa scada.

 De ce creste presiunea din rotile moto?

 Cresterea temperaturii  - pe masura ce temperatura din exterior creste, aerul din anvelopa se dilata, lucru care conduce la cresterea presiunii.

 Viteza  - conducerea la viteza mare produce frecare, care  conduce la incalzirea suplimentara a anvelopei si la cresterea presiunii.

 Sarcina  - transportul de pasageri sau bagaje suplimentare pune presiune pe anvelope, crescand si presiunea din interior.

 De ce scade presiunea din anvelopele moto?

 Scaderea temperaturii  - scaderea temperaturilor poate sa conduca la contractia aerului din interiorul anvelopei, ceea ce determina scaderea presiunii.

 Scurgerile  - anvelopele pot sa dezvolte scurgeri lente prin valve sau perforatii, ceea ce duce la pierderea treptata a aerului si la scaderea presiunii.

 Trecerea timpului  - odata cu trecerea timpului, presiunea din pneuri scade in mod natural chiar daca motocicleta nu este utilizata.

 Cum se verifica presiunea din pneuri?

 Verificarea presiunii din cauciucurile auto este un proces care se realizeaza urmand cativa pasi simpli. Inainte de toate, trebuie sa stii ca ai nevoie de un manometru precis pentru pneuri. Iata pasii care trebuie respectati:


  1.  Asigura-te ca anvelopele sunt reci  - presiunea din pneuri creste semnificativ atunci cand anvelopele se incalzesc. Astfel, devine crucial sa verifici presiunea atunci cand ele sunt reci, adica inainte de a porni la drum sau dupa ce vehiculul a stat nefolosit timp de minimum doua ore.


  1.  Localizeaza valvele de aer si scoate capacele  - valvele de aer se afla pe peretele lateral al fiecarei anvelope. Trebuie sa desurubezi cu atentie capacele de protectie de pe fiecare valva de aer.


  1.  Ataseaza manometrul la valva  - apasa cu fermitate manometrul pe valva, in vederea citirii presiunii afisate. 


  1.  Compara valoarea afisata cu presiunea recomandata  - verifica manualul motocicletei tale sau eticheta de pe cadru pentru a afla presiunea recomandata, iar apoi compar-o cu valoarea indicata de manometru. Repeta pasii acestia pentru fiecare roata a motocicletei.


  1.  Reinstaleaza capacele valvei de aer  - odata ce ai ajustat presiunea la valorile optime, pune la loc capacele valvelor pentru a le proteja pe acestea de praf si murdarie.


 motociclist cu motocicleta la apus

 Imagine de VANDER FILMS pe Unsplash.com


 Cum se ajusteaza presiunea din pneurile moto?


 Pentru a ajusta presiunea din pneurile moto este important sa folosesti o pompa speciala, cu manometru. Se adauga aer, atunci cand presiunea este prea mica, verificand in permanenta presiunea indicata de manometru. 


 Daca presiunea este prea mare, poti apasa usor pe supapa valvei de aer pentru a elibera aer din anvelopa. Trebuie sa eliberezi aerul treptat, verificand presiunea cu manometrul din cand in cand, pentru a afla cand aceasta a atins nivelul dorit. 


 In cazul in care nu detii ustensilele necesare pentru a realiza toate aceste operatiuni sau daca nu iti este clar cum se procedeaza cand masori si ajustezi presiunea din cauciucurile motocicletei, poti alege sa mergi la un service de specialitate. Acolo, totul va fi gestionat de un mecanic profesionist.


 In concluzie, acestea sunt particularitatile definitorii ale anvelopelor moto si ale presiunii din cauciucurile pentru motociclete. Este foarte important sa te asiguri ca nivelul presiunii din rotile moto este cel optim, pentru a avea certitudinea ca vehiculul tau se poate deplasa in conditii de siguranta, pe orice tip de suprafata. Alege sa investesti in cauciucuri de calitate si sa le intretii asa cum se cuvine, pentru a te bucura de ele pe o perioada cat mai lunga de tin.

Autor: E-Roti.ro
Publicat 17/06 06:30
Alte știri care te-ar putea interesa
Verificare masina second hand - cum se face, de ce aspecte este important sa tii cont, sfaturi si recomandari
Cand vine vorba de achizitionarea unei masini second hand, este esential sa fii bine informat si sa te pregatesti in mod corespunzator pentru a face o alegere optima
Azot in roti sau aer clasic - care este cea mai benefica procedura
Stiai ca este posibil sa umfli anvelopele cu azot in loc de aer? Un numar tot mai mare de dealeri de anvelope si garaje ofera aceasta optiune si devine din ce in ce mai populara in randul pasionatilor de sofat.
Frana de mana - ce este, care este rolul si importanta acesteia pentru o masina + consecintele condusului cu frana de mana trasa asupra altor componente
Frana de mana, adesea denumita si frana de parcare, este un element de baza al sistemului de franare al unei masini. Desi poate parea un detaliu minor, importanta sa in pastrarea sigurantei in timpul conducerii si stationarii masinii, dar si in prevenirea deteriorarii anvelopelor si altor componente ale masinii, nu poate fi subestimata
Produse recomandate
Newsletter

NEWSLETTER

Introducand adresa de email, certificati ca sunteti proprietarul adresei de email si doriti sa primiti promotii despre anvelope, jante si pneuri auto de vara, de iarna si all season. O data cu abonarea puteti primiti si actualizari de piata in legatura cu anvelopele si jantele

maestro logo
mastercard logo
visa debit logo
visa logo