Subvirarea si supravirarea - care sunt cauzele, consecintele si modalitatile de evitare a acestor fenomene - E-roti.ro

Subvirarea si supravirarea - care sunt cauzele, consecintele si modalitatile de evitare a acestor fenomene

drum inzapezit vazut din interiorul masinii


Subvirarea si supravirarea reprezinta doua fenomene dinamice critice in lumea automobilelor, avand potentialul de a afecta grav controlul si siguranta unui vehicul in timpul condusului. Aparitia acestor situatii in trafic poate fi un moment periculos pentru toti soferii, dar intelegerea lor si abilitatea de a le gestiona pot face diferenta si pot contribui semnificativ la imbunatatirea sigurantei in trafic. 


In acest articol, vom discuta in detaliu despre subvirare si supravirare, analizand cauzele acestor fenomene si consecintele asociate. Vom discuta, de asemenea, despre tehnicile si strategiile pe care soferii le pot utiliza pentru a preveni sau gestiona aceste situatii in mod eficient.



Cuprins 

  1. Supravirarea si subvirarea - ce inseamna fiecare si cand apar aceste fenomene

  2. Supravirarea sau subvirarea - ce trebuie sa stii pentru a evita aceste fenomene



 1. Supravirarea si subvirarea - ce inseamna fiecare si cand apar aceste fenomene


 masina alba pe drum in padure vazuta de sus 


Subvirarea si supravirarea sunt doua concepte importante in domeniul dinamicii vehiculelor si reprezinta comportamente diferite ale unui vehicul in timpul deplasarii. Aceste fenomene pot aparea in special in timpul conducerii la viteze mari sau in situatii de condus extreme. 


Subvirarea se refera la o situatie in care vehiculul nu reuseste sa urmeze traiectoria dorita in timpul unui viraj si tinde sa continue in linie dreapta sau sa devieze spre exteriorul virajului. Acest comportament apare atunci cand unghiul de inclinare al anvelopelor din fata este mai mic decat cel din spate, ceea ce duce la o pierdere a aderentei anvelopelor din fata. Cauzele care duc la aparitia subvirarii pot include o suprafata alunecoasa, o suprafata cu aderenta redusa, o viteza prea mare in timpul virajului sau o distributie necorespunzatoare a greutatii pe vehicul. De exemplu, un vehicul cu motorul in fata va avea o tendinta mai mare de subvirare.


Pentru a gestiona subvirarea, soferul poate actiona prin redresarea volanului, scaderea vitezei sau prin aplicarea unei frane usoare pentru a transfera greutatea pe anvelopele din fata si a recapata aderenta necesara.


Supravirarea, pe de alta parte, se refera la o situatie opusa subvirarii, in care vehiculul tinde sa derapeze in timpul virajului si sa devieze spre interiorul acestuia. Acest comportament apare atunci cand unghiul de inclinare al anvelopelor din spate este mai mic decat cel din fata, ceea ce duce la o pierdere a aderentei anvelopelor din spate.


Cauzele supravirarii pot fi acceleratia excesiva in timpul virajului, o suprafata cu aderenta redusa sau o distributie necorespunzatoare a greutatii pe vehicul. Pentru a pastra controlul masinii in timpul supravirarii, soferul poate actiona prin redresarea volanului in directia opusa derapajului, prin decelerare usoara sau prin accelerare usoara pentru a transfera greutatea pe anvelopele din spate. 



Ambele situatii necesita abilitati si reactii rapide din partea soferului, pentru a mentine controlul asupra vehiculului si pentru a preveni un potential accident. Este important ca soferii sa fie constienti de aceste fenomene si sa inteleaga care este mecanismul de producere, pentru a intelege cum sa reactioneze in caz de nevoie.


Pentru a evita subvirarea si supravirarea, este recomandat sa se conduca cu o viteza moderata in viraje, sa se evite accelerarile sau franarile bruste in timpul acestora si sa se aiba grija la distributia greutatii pe vehicul. Respectarea limitelor de viteza si adaptarea conducere la conditiile de drum si de trafic sunt, de asemenea, elemente importante pentru a preveni aceste situatii neplacute.

 2. Supravirarea sau subvirarea - ce trebuie sa stii pentru a evita aceste fenomene


 masina neagra pe baraj vazuta de sus 


Pentru a evita aparitia acestor fenomene, exista cateva masuri si comportamente pe care soferii responsabili ar trebui sa le adopte. 


In primul rand, un stil de condus defensiv poate preveni aparitia acestor comportamente ale vehiculului. Este necesar sa anticipezi virajele si schimbarile de directie, lucru care iti va permite sa ajustezi viteza in avans si sa eviti schimbarile bruste ale directiei. Reducerea vitezei inainte de a intra intr-un viraj iti va oferi mai mult control asupra vehiculului si reduce riscul de supravirare sau subvirare. Asigura-te ca respecti limitele de viteza impuse si adapteaza viteza in functie de conditiile de drum si de trafic.De asemenea, asigura-te ca greutatea este distribuita uniform pe vehicul. Acest lucru poate fi asigurat prin incarcarea adecvata a bagajelor sau pasagerilor masinii.


Anvelopele au si ele un rol important in evitarea fenomenelor de supravirare sau subvirare. Iată tipurile de anvelope des utilizate și modul în care pot influența supravirarea sau subvirarea:


 Anvelope de vară  : Aceste anvelope sunt concepute pentru utilizare în condiții de temperatură ridicată și pe carosabil uscat. Ele au aderență bună în viraje, dar pot pierde aderența pe carosabil umed sau acoperit cu zăpadă.


 Anvelope de iarnă  : Aceste anvelope sunt proiectate pentru utilizare în condiții reci și pe carosabil umed, înghețat sau acoperit cu zăpadă. Ele au un amestec de cauciuc mai moale și modele de profil mai adânci pentru a oferi o tracțiune sporită. Aceste anvelope pot reduce riscul de supra sau subvirare în condiții de iarnă.


 Anvelope all-season  : Aceste anvelope sunt concepute pentru a oferi performanțe bune pe tot parcursul anului, în diferite condiții meteorologice. Ele au un compromis între anvelopele de vară și cele de iarnă și pot oferi o bună tracțiune și aderență în majoritatea condițiilor. Cu toate acestea, anvelopele all-season pot avea performanțe mai scăzute în comparație cu anvelopele specializate în anumite sezoane.


Fie ca masina ta este echipata cu anvelope de iarna, de vara sau all season, este foarte important ca acestea sa fie in stare buna si sa aiba presiunea corespunzatoare, iar astfel vei avea un plus in siguranta pe carosabil. 


In plus, daca vehiculul este dotat cu sisteme de control, cum ar fi controlul electronic al stabilitatii (ESC), asigura-te ca acestea sunt activate si functioneaza corect. Aceste sisteme pot interveni pentru a corecta supravirarea sau subvirarea si pot ajuta la mentinerea controlului asupra vehiculului.




In concluzie, subvirarea si supravirarea sunt fenomene ce pot aparea in orice moment in trafic, dar o viteza excesiva si un carosabil alunecos cresc sansele confruntarii cu astfel de situatii. Este important sa iti pastrezi calmul si sa raspunzi prin manevre prompte si corecte, care iti pot readuce controlul complet asupra vehiculului, evitand astfel o situatie periculoasa. 


Sursa foto: Unsplash.com 



Autor: E-Roti.ro
Publicat 07/08/2023 10:34
Alte știri care te-ar putea interesa
Omologarea jantelor si anvelopelor: ce trebuie sa stii despre aceasta procedura
Un subiect des intalnit, dar prea putin discutat este si omologarea jantelor si anvelopelor, care difera de la un autoturism la altul. Jantele si anvelopele se prezinta intr-o varietate de dimensiuni, modele si caracteristici care influenteaza modul de conducere.
Sistemul de directie - definitie, rol, componente + care este legatura dintre acesta si anvelope?
In acest articol, vei putea afla detaliile fundamentale ale sistemului de directie, importanta sa in functionarea optima a masinii, structura complexa de care dispune si modul in care defectiunile pot afecta nu numai performanta directiei, ci si calitatea anvelopelor masinii tale
Unghiul de fuga, echilibrarea si geometria rotilor - concepte de mecanica auto pe care orice sofer ar trebui sa le cunoasca
In prezent deplasarea cu autovehicule cu patru sau mai multe roti este o banalitate, insa majoritatea oamenilor, in general, dar chiar si o mare parte dintre conducatorii auto, nu-si pun foarte multe intrebari despre felul in care ansamblul mecanic al rotilor asigura o deplasare sigura si o manevrabilitate prompta chiar si la viteze foarte mari.
Produse recomandate
Newsletter

NEWSLETTER

Introducand adresa de email, certificati ca sunteti proprietarul adresei de email si doriti sa primiti promotii despre anvelope, jante si pneuri auto de vara, de iarna si all season. O data cu abonarea puteti primiti si actualizari de piata in legatura cu anvelopele si jantele

maestro logo
mastercard logo
visa debit logo
visa logo