Indice aderenta anvelope - ce inseamna aderenta cauciucurilor si ce clase de aderenta exista - E-roti.ro

Indice aderenta anvelope - ce inseamna aderenta cauciucurilor si ce clase de aderenta exista

 masina de teren gri pe munte cu zapada 


Calitatea anvelopelor montate pe o masina influenteaza foarte mult nivelul de confort si siguranta resimtit de pasagerii si conducatorul autoturismului in cauza. De asemenea, o masina cu pneuri de calitate este si o masina mai sigura pentru trafic, in ansamblul sau. Asadar, alegand cauciucuri care sa ofere masinii tale stabilitate iti protejezi confortul si siguranta, dar le oferi si celorlalti oameni inscrisi in trafic un nivel mai bun de securitate. 


Cum iti alegi, insa, cauciucurile potrivite? In prezent, exista mai multe criterii in functie de care sa te ghidezi, precum dimensiunea anvelopelor, sezonalitatea lor sau indicii de performanta. In acest articol vei putea sa descoperi informatiile relevante despre unul dintre cei mai importanti indici de performanta, raportat la securitate: indicele de aderenta. 


Acesta te poate ajuta sa decizi daca merita sa investesti in anumite pneuri. Iata ce trebuie sa stii despre ce inseamna aderenta la   anvelope de iarna  , care sunt principalele grade de aderenta la anvelope si ce avantaje si dezavantaje prezinta pneurile, in funcite de nivelul aderentei.



Cuprins


  1. Indice aderenta anvelope - ce inseamna aderenta si ce clase exista

  2. Aderenta carosabil umed - influenta tipului de carosabil + avantaje si dezavantaje


1. Indice aderenta anvelope - ce inseamna aderenta si ce clase exista


Aderenta anvelopelor este un element fundamental in domeniul sigurantei rutiere. Ea are impact si asupra performantelor vehiculelor. Pneurile sunt componenta care face legatura intre masina si carosabil, astfel ca modul in care anvelopele interactioneaza cu suprafata soselelor este definitoriu pentru stabilitatea masinii la drum. Toti producatorii de anvelope care isi vand produsele pe teritoriul Uniunii Europene sunt obligati prin lege, la nivel de comunitate, sa prezinte gradul de aderenta al anvelopelor. 


Aderenta anvelopelor se refera la masura in care acestea sunt capabile sa se “agate” de suprafata carosabila. Altfel spus, anvelopele cu aderenta crescuta sunt cele care se aseaza bine pe carosabil. Este important de subliniat ca o aderenta crescuta nu este, intotdeauna, benefica, deoarece tipul de carosabil ar putea sa fie unul care sa impuna o aderenta mai redusa. Despre influenta tipului de carosabil asupra aderentei, vei afla mai multe in continuarea articolului.


Aderenta buna presupune o stabilitate mare a masinii la drum si reducerea distantei de franare, in conditii de carosabil ud sau umed. De asemenea, aderenta crescuta diminueaza riscul de derapaj si de alunecare a masinii. In schimb, anvelopele cu o aderenta slaba vor transforma autoturismul intr-un vehicul greu de controlat, mai ales in conditii de drum umed sau inghetat. 


 poza din strada cu trafic de masini si semafoare 


Clasa de aderenta la anvelope, in Uniunea Europeana


In Uniunea Europeana, exista mai multe reguli si standarde pentru anvelopele vehiculelor. Acestea sunt menite sa protejeze siguranta participantilor la trafic, dar si mediul inconjurator. In cazul aderentei, exista doua categorii de indici care intereseaza soferii: indicele de aderenta la umezeala si indicele de aderenta la zapada. 


Indicele de aderenta la umezeala arata capacitatea anvelopelor de a adera cu brio pe carosabil umed. In acest sens, exista urmatoarele clase de aderenta la anvelope:


Clasa A  - anvelopele din clasa A ofera cel mai bun nivel de aderenta la umezeala. Ele sunt concepute sa asigure o tractiune excelenta si o distanta scurta de franare, pe suprafetele umede. Cauciucurile din clasa de aderenta A sunt esentiale in conditii de umiditate abundenta, prevenind acvaplanarea si alunecarile. Se recomanda utilizarea lor in zone cu precipitatii frecvente.


Clasa B  - anvelopele din clasa B ofera si ele o aderenta buna la umezeala, dar mai slaba decat cea garantata de pneurile din clasa A. Totusi, sunt o solutie suficient de solida pentru cei mai multi dintre soferi. Ele ofera o capacitate crescuta de franare pe drumuri umede.


 masina de teren alba in padure pe zapada 


Clasa C  -  pneurile din clasa C ofera un nivel satisfacator de aderenta la umezeala, dar impun utilizarea cu prudenta in conditii de umezeala crescuta. Se recomanda abordarea unui stil de conducere atent si precaut, daca se folosesc aderente din clasa C in conditii de ploaie torentiala, de exemplu. Utilizarea lor este recomandata in regiunile cu clima predominant uscata.


Clasele D, E, F, G  - anvelopele din clasele D, E, F si G au o aderenta gradual mai slaba si nu sunt recomandate pentru utilizarea pe drumurile umede sau in conditii de ploaie abundenta. Soferii trebuie sa adapteze stilul de condus si viteza in consecinta, daca au pe masina astfel de pneuri.


In general, indicii de aderenta la umezeala A, B, C, D, E, F si G sunt foarte importanti cand vine vorba despre   anvelope de vara  . In cazul aderentei cauciucurilor de iarna si al modelelor de   anvelope all season  , este mult mai relevant indicele de aderenta pe zapada.


Indicele de aderenta pe zapada consta in marcajele MS, M+S, M&S sau alte combinatii ale literelor M si S, care sunt acronime pentru Mountain (munte), respectiv Snow (zapada).  De asemenea, anvelopele certificate sa ofere aderenta buna pe zapada au si simbolul 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake), reprezentat grafic prin trei varfuri de munte si un fulg de zapada. Simbolul 3PMSF indica faptul ca anvelopa a fost testata si aprobata pentru utilizarea in conditii severe de iarna.


 masina pe marginea drumului si eoliene pe camp in zapada  


Pe eticheta europeana a anvelopelor sunt marcati si alti indicatori relevanti pentru soferi. Este vorba despre indicele de consum, care poate fi din clasele A, B, C, D, E, F sau G. La fel ca in cazul indicelui de aderenta, clasele A, B si C sunt clase care indica un nivel bun al impactului pneurilor la nivel de consum de combustibil. Cele din clasele D, E, F sau G influenteaza in mod negativ consumul si genereaza emisii de carbon mai mari.


Un alt indicator relevant este zgomotul de rotatie, prezentat in decibeli (dB). Acesta masoara nivelul de zgomot produs de cauciuc in timpul rotatiei. O valoare mai mica indica un nivel de zgomot mai redus si, deci, o conducere mai silentioasa. De asemenea, merita mentonati si indicele de sarcina si cel de viteza, care indica greutatea maxima suportata de o anvelopa, respectiv viteza maxima la care aceasta poate fi folosita in conditii de siguranta.


Toti indicii prezentati, inclusiv aderenta cauciucurilor la umezeala si pe zapada sunt reglementati la nivelul Uniunii Europene si trebuie sa fie prezentati soferilor, pentru ca acestia sa aiba acces la informatii clare, in asa fel incat sa aleaga in mod potrivit anvelopele pentru vehiculele lor si, mai ales, pentru conditiile specifice in care le vor utiliza. 

2. Aderenta carosabil umed - influenta tipului de carosabil + avantaje si dezavantaje


Conceptul de aderenta a anvelopelor este unul complex. Modul in care se “aseaza” pe drum pneurile este influentat profund de tipul de carosabil pe care acestea sunt utilizate. Exista, deci, urmatoarele tipuri de aderenta, in functie de conditiile de drum:


Aderenta la umezeala  - este foarte important sa analizezi coeficientul de aderenta la anvelope, in raport cu drumurile umede. Asta deoarece majoritatea accidentelor se produc in conditii de umezeala. Specifice anvelopelor cu aderenta buna la umezeala sunt canelurile si canalele de evacuare a apei. Acestea ajuta la evitarea acvaplanarii si la pastrarea contactului cu sprafata soselei.


 imagine din masina cu vedere la drum pe coasta si o masina in fata 


Aderenta la teren umed  - acest indicator masoara performanta pneurilor pe drumuri umede. De regula, se recomanda utilizarea anvelopelor cu aderenta buna la drumuri umede in zonele cu clima temperata.


Aderenta pe zapada  - este esentiala pentru masinile care circula in zone cu ierni reci si precipitatii sub forma de zapada.   Anvelopele de iarna   sunt special concepute pentru a oferi aderenta buna pe drumurile acoperite de zapada. Si cauciucurile all season au, in general, textura care favorizeaza o aderenta buna pe suprafetele acoperite de zapada.


Aderenta pe gheata  - in privinta indicilor de aderenta a anvelopelor pe gheata, acesta este valabil in cazul pneurilor de iarna. Gheata se formeaza pe carosabil in conditii de frig extrem, iar pneurile de iarna sunt fabricate din cauciuc mai moale si au caneluri speciale, care ofera o aderenta buna pe gheata alunecoasa. 


Asadar, clasa de aderenta a anvelopelor poate sa varieze in functie de tipul de suprafete pe care acestea sunt concepute sa fie folosite. Un indice de aderenta la cauciucuri crescut poate sa faca diferenta intre calatoriile sigure si cele riscante, in functie de tipul de drum. In acelasi timp, anvelopele cu indici buni de aderenta prezinta si dezavantaje, la fel cum cele cu indici slabi ofera si beneficii.


Avantajele si dezavantajele anvelopelor cu indici buni de aderenta


  • Siguranta pe drumuri umede  - anvelopele cu indici buni de aderenta la umiditate (clasele A, B, C) ofera o excelenta aderenta pe drumurile acoperite de apa. Masina va fi stabila, distanta de franare va fi mai scurta, iar riscul de alunecare si derapare va fi diminuat.


  • Performanta buna pe zapada si gheata  - in cazul anvelopelor cu indici buni de aderenta pe zapada si gheata, stabilitatea masinilor pe care sunt montate va fi una buna, in conditii de iarna


  • Economie de combustibil  - de regula, anvelopele cu indici buni de aderenta au si o eficienta mai buna din punct de vedere al consumului. Asta deoarece ele ofera o rezistenta mai mica la rulare.


  • Confort  - un indice bun de aderenta ofera si garantia unui nivel mai scazut de zgomot la rulare, ceea ce imbunatateste confortul pasagerilor si al soferului.


 imagine de pe drum cu o masina honda gri 


  • Cost mai mare  - de regula, anvelopele cu indici buni de aderenta sunt mai scumpe decat cele cu indici slabi. In acelasi timp, acest lucru nu este o regula fixa, deci poti gasi anvelope cu indici buni de aderenta si la preturi avantajoase.


  • Uzura mai rapida  - anvelopele cu aderenta superioara se pot uza mai rapid, ceea ce presupune schimbarea lor la o frecventa superioara.


  • Performante reduse pe teren uscat  - anvelopele cu indici buni de aderenta pot sa aiba o performanta mai slaba pe drumuri uscate, comparativ cu cele care au coeficienti de aderenta mai slabi. Aderenta prea mare poate sa duca si la uzura inegala a cauciucurilor.


Avantajele si dezavantajele anvelopelor cu indici slabi de aderenta


  • Cost mai mic  - anvelopele cu indici slabi de aderenta pot fi mai accesibile din punct de vedere financiar. La fel ca in cazul celor cu indici buni, aceasta nu este o regula general valabila.


  • Performante bune pe teren uscat  - chiar daca nu ofera performante bune pe terenuri umede sau acoperite cu zapada si gheata, anvelopele cu indice slab de aderenta (D, E, F, G) sunt acceptabile pe drumuri uscate.

  • Longevitate buna  - indicele de aderenta slab indica, deseori, faptul ca pneurile au o uzura mai lenta.


  • Siguranta redusa la drumuri umede  - anvelopele cu indici slabi de aderenta la umezeala expun soferii unui risc crescut de alunecare si derapare pe drumuri umede. 


  • Performante slabe pe zapada si gheata  - anvelopele cu indici slabi de aderenta pe zapada si gheata nu se recomanda in conditii de iarna, deoarece pot sa ingreuneze controlul si manevrabilitatea masinilor, crescand riscul de accidente.


  • Distanta de franare mare  - un indice slab de aderenta indica o distanta de franare mai mare, comparativ cu indicii buni. Este important ca distanta de franare sa fie cat mai mica, in orice conditii.


  • Consum mai mare de combustibil  - un indice slab de aderenta este echivalent, de regula, si cu o rezistenta mai mare la rulare, ceea ce conduce la cresterea consumului de combustibil.


Premium, medii si buget - diferentele la nivel de aderenta


Aderenta anvelopelor la drum este un aspect care variaza si in functie de pretul pe care il au pneurile. Altfel spus, anvelopele de calitate superioara, care sunt mai scumpe, vor oferi si un indice de aderenta din clasa superioara, in vreme ce anvelopele cu preturi accesibile nu vor putea garanta acelasi nivel de performanta. In acelasi timp, corelatia nu este una general valabila, deoarece exista si anvelope la preturi mici, cu un indice de aderenta din clasa superioara si pneuri scumpe, cu indice slab de aderenta. 


 imagine de pe drum din padure cu o masina albastra 


Explicatia este data de faptul ca nu doar indicele de aderenta influenteaza pretul unui cauciuc, ci si alte aspecte, precum dimensiunile, indicele de consum, indicele de sarcina, indicele de viteza sau zgomotul generat la rulare. Pentru a exemplifica diferentele care pot sa se manifeste la nivel de aderenta, vom analiza pe scurt trei modele de pneuri reprezentative pentru clasele premium, medie si de buget. Anvelopele sunt disponibile pe E-Roti.ro, sunt pneuri de vara si au dimensiunile 225 50 R17.


Clasa premium -   Anvelope Vara Hankook K135 ven prime 4 225/50R17 94W 


Sunt anvelope de top, din clasa premium, care au indicele de aderenta A. Acest lucru inseamna ca, la franarea pe carosabil acoperit cu un strat de apa gros de 0,5 - 1,5 mm, vor oferi o distanta de franare cu 18 metri mai scurta decat cele cu indice de aderenta E, indice de referinta in cadrul acestor teste. Aceasta valoare a reiesit din teste efectuate la o viteza de rulare de 80 km/h, de autoturisme cu 4 anvelope similare, cu ABS. 


Clasa medie -   Anvelope Vara Matador Hectorra 5 225/50R17 98Y 


Modelele de la Matador sunt pneuri din clasa medie de pret, cu indice de aderenta B. Supuse unui test efectuat in aceleasi conditii precum cel prezentat in cazul anvelopelor din clasa premium, acestea ofera o diferenta fata de anvelopele cu indice E de 13,5 metri, distanta de franare.


Clasa buget -   Anvelope Vara Sunny Na305 225/50R17 98W 


Produse de Sunny, producator de origine chineza cunoscut pentru pneurile din clasa economica pe care le ofera pe piata, aceste anvelope au indice de aderenta C. In conditii de carosabil acoperit cu apa in strat de 0,5 - 1,5 mm, distanta de franare este cu 9 metri mai buna decat in cazul anvelopelor cu indice de aderenta E. 


Exista si pneuri cu indice de aderenta F, acesta fiind unul care nu garanteaza un nivel bun de siguranta in trafic. Distanta de franare la viteze de 80 km/h, in cazul unor anvelope cu indice F este cu 4,5 metri mai mare decat cea de referinta, respectiv a pneurilor din clasa E.



In concluzie, aderenta pe teren umed a anvelopelor este un factor important, care trebuie luat in calcul atunci cand alegi pneurile pentru masina ta. Tine cont de informatiile oferite in acest articol si analizeaza clasele de aderenta a cauciucurilor, inainte de a alege pneurile pe care sa le montezi pe autoturism. Pe E-Roti.ro gasesti solutii performante, la preturi excelente, iar fiecare produs disponibil pe site-ul nostru dispune si de o descriere detaliata a tuturor indicilor de performanta. Informeaza-te si alege cauciucuri rezistente si sigure!


Sursa foto: Unsplash.com



Autor: E-Roti.ro
Publicat 04/12/2023 07:09
Alte știri care te-ar putea interesa
Condusul pe pietris - sfaturi pentru condusul pe drum de tara si alte suprafete dificile
In cazul in care trebuie sa conduci masina in astfel de conditii, este necesar sa stii care sunt provocarile de care te poti lovi, dar si care sunt cele mai bune sfaturi pentru condusul pe nisip, pietris si alte drumuri dificile
Profilul anvelopelor de iarna - Importanta acestuia pentru siguranta in timpul deplasarii
Profilul anvelopei este alcatuit din mai multe elemente precum: striatii, flancuri si blocuri, dar si martorul de uzura. Denumita si banda de rulare, profilul unei anvelope este partea cauciucului care face contact cu solul in momentul deplasarii si ofera masinii stabilitatea necesare pe carosabil.
Ce inseamna off road? Sfaturi pentru pregatirea masinii si pentru un stil de condus adecvat
In articolul de mai jos vei afla ce inseamna condusul off road, ce tipuri de trasee poti sa parcurgi daca esti pasionat si cum sa-ti pregatesti masina pentru o experienta sigura si placuta.
Produse recomandate
Newsletter

NEWSLETTER

Introducand adresa de email, certificati ca sunteti proprietarul adresei de email si doriti sa primiti promotii despre anvelope, jante si pneuri auto de vara, de iarna si all season. O data cu abonarea puteti primiti si actualizari de piata in legatura cu anvelopele si jantele

maestro logo
mastercard logo
visa debit logo
visa logo