Azot in roti sau aer clasic - care este cea mai benefica procedura - E-roti.ro

Azot in roti sau aer clasic - care este cea mai benefica procedura

  


Stiai ca este posibil sa umfli anvelopele cu azot in loc de aer? Un numar tot mai mare de dealeri de anvelope si garaje ofera aceasta optiune si devine din ce in ce mai populara in randul pasionatilor de sofat. Dar care este beneficiul real al anvelopelor umplute cu azot? Nu este aceasta o tehnica specifica conducerii masinilor de curse? 


Cuprins:


 1. Azot in roti - Ce presupune aceasta procedura de umflare a anvelopelor

 2. Azot in roti - Care sunt beneficiile acestei proceduri

 3. Azot in roti sau aer clasic - Ce sa alegi



1. Azot in roti - Ce presupune aceasta procedura de umflare a anvelopelor



Una dintre sarcinile principale ale unei anvelope este sa suporte greutatea vehiculului. Dar stie ca anvelopa nu suporta incarcatura prea mare, ci presiunea de umflare din interior o face! Utilizarea presiunii corecte de umflare nu numai ca ofera capacitatea de incarcare adecvata, ci sporeste si performanta, durabilitatea si contributia anvelopei la economia de combustibil a vehiculului. De obicei, anvelopele sunt umflate cu aer, care este o combinatie de aproximativ 78% azot (N2), 21% oxigen (O2) si 1% gaze diverse. Si deoarece toate gazele se extind atunci cand sunt incalzite si se contracta atunci cand sunt racite, presiunea de umflare a anvelopelor creste si scade odata cu schimbarile de temperatură cu aproximativ 0,07 kg pe centimetrul cub pentru fiecare schimbare de minus 12 grade Celsius a temperaturii. Acesta este unul dintre motivele pentru care se recomanda ca presiunea in anvelope sa fie verificata dimineata devreme, inainte ca temperatura ambientala, caldura radianta a soarelui sau caldura generata de condus sa provoace cresterea presiunii in anvelope.

Iar in timp ce anvelopele par solide, daca le-ai vedea structura microscopica, ai descoperi ca cauciucul arata ca niste bucati de spaghete lipite intre ele. Aceste fire moleculare se intind continuu spre si dinspre starea lor relaxata de fiecare data cand anvelopa se rostogoleste si conspira pentru a permite o parte din gaz sa scape prin spatiile microscopice dintre moleculele de cauciuc (numita permeatie sau difuzie). S-a estimat ca până la 0,07 kg pe centimetrul cub de presiune pot scapa in fiecare luna, daca o anvelopa este in functiune.

Deci, ce poti face pentru a mentine o presiune mai constanta in anvelope? Ai putea schimba procedura de umflare a anvelopelor. Azotul pur a fost folosit pentru a umfla aplicatiile critice pentru anvelope de ani de zile, in primul rand pentru ca nu suporta umiditatea sau arderea. Aici se includ anvelope de curse, anvelope de avioane (comerciale si militare) si anvelope pentru echipamente grele (motoare de pamant si echipamente minier). Provocarea cu care se confrunta umflarea cu azot nu a fost aplicarea acesteia, ci a fost metoda sa de aprovizionare si cost. Moleculele de azot scapa mai greu prin spatiile microscopice care exista intre moleculele de cauciuc ale unei anvelope. Azotul este un gaz inactiv, „lent”, etichetat ca un gaz inert datorita naturii sale nereactive, cu multe materiale. Pe de alta parte, oxigenul este un gaz activ, „rapid”, care reactioneaza cu multe materiale intr-un procedeu numit „oxidare”. In plus, azotul este un gaz uscat, care nu suporta umiditatea, in timp ce oxigenul combinat cu hidrogenul formează apa (H2O). Din fericire, aerul comprimat este, adesea, disponibil la benzinarii, magazinele de anvelope si atelierele de reparatii auto. Uneori este gratuit, in timp ce alteori este disponibil doar de la compresoare cu monede. Din pacate, aerul comprimat furnizat contine, adesea, grade diferite de umiditate, in functie de umiditatea relativa si de capacitatea sistemului compresor de a usca aerul prin eliminarea umiditatii.

Care sunt efectele utilizarii azotului pur pentru a umfla anvelopele?

  • Azotul este un gaz si este inca afectat de modificarile temperaturii ambientale (aproximativ un 0,07 kg pe centimetrul cub pentru fiecare minus 12 grade Celsius). Anvelopele pline cu azot vor necesita adaugarea de presiune in lunile de toamna/iarna, pe masura ce temperaturile ambiante si presiunile din anvelope scad. Azotul este bun, dar nu poate schimba legile fizicii.

  • Azotul reduce pierderea de presiune in anvelope, datorita patrunderii prin cauciuc, in timp, cu aproximativ o treime. Acest lucru ajuta la mentinerea presiunii necesare in anvelope pentru un pic mai mult timp, dar nu elimina necesitatea verificarilor lunare ale presiunii in anvelope. Acest lucru este bun pentru persoanele care nu isi intretin bine vehiculele.

  • Azotul este un gaz uscat si nu va suporta umiditatea care ar putea contribui la coroziunea componentelor din otel ale anvelopei (talon, armaturi laterale si curele), din cauza absentei umiditatii pe perioade lungi de timp. Cu toate acestea, este important sa iti amintesti ca presiunea atmosferica impinge constant oxigenul si umezeala in cauciuc, din exteriorul anvelopei. Acest lucru este deosebit de bun pentru soferii cu kilometraj redus, care nu isii uzeaza rapid anvelopele, sau cei care parcurg kilometri medii anual, dar folosesc anvelope radiale cu uzura lunga.

  • Azotul asigura cresteri mai consistente ale presiunii datorita cresterii temperaturii de functionare intr-un mediu de curse, din cauza absentei umiditatii. Acest lucru este deosebit de bun pentru participantii la zilele de circuit, scolile de soferi de inalta performanta si cursele rutiere.

  • Soferii ar trebui sa utilizeze aer standard daca sunt necesare ajustari de presiune, atunci cand o sursa locala de azot nu poate fi gasita in timpul calatoriei. Desi acest lucru reduce beneficiul unui continut mai mare de azot, este mult mai bine decat sa rulezi anvelopele dezumflate, in cautarea unei surse. Adesea, furnizorul original de azot va reumfla anvelopele gratuit sau cu un cost nominal atunci cand soferul se intoarce in orasul natal.

Cativa producatori de echipamente de service au dezvoltat sisteme mici de generatoare de azot la fata locului, care utilizeaza principiul permeatiei selective, pentru a separa oxigenul si umiditatea din liniile de aer comprimat, cu scopul de a capta azotul. Componenta cheie este o membrana care separa gazele. Fiecare modul contine fibre goale, care permit eliminarea selectiva a oxigenului si vaporilor de apa, rezultand o sursa de azot aproape pur, care este pastrata intr-un rezervor de stocare separat, pana cand este folosita pentru umflarea anvelopelor. Generatorul de azot, rezervorul de stocare si sistemul de umplere nu sunt gratuite, iar dealer-ul are dreptul la o anumita rentabilitate a investitiei sale. Este consumator de timp pentru un tehnician sa purjeze aerul din anvelope (uneori necesitand mai multe purjari in timpul umflarii initiale), pentru a obtine puritatea dorita a azotului - totusi, unele dintre cele mai recente echipamente trec automat prin mai multe cicluri de purjare, fara a necesita participarea tehnicianului. In timp ce umflarea anvelopelor cu azot nu duce niciodată la o puritate de 100%, cei mai multi furnizori de echipamente de servicii cu azot sfatuiesc ca este necesara atingerea unei puritati de cel putin 93%, pana la 95%, pentru a obtine beneficiile dorite. Acest raport este obtinut, in mod normal, prin purjarea initiala a anvelopelor de aerul existent (pana la doar cateva kg pe centimetrul cub) si apoi reumplerea lor cu azot. Ciclul de purjare/umplere este adesea repetat pentru a atinge nivelul dorit de puritate a azotului.



2. Azot in roti - Care sunt beneficiile acestei proceduri



Odata cu accentuarea tot mai mare pe initiativele de imbunatatire a eficientei consumului de combustibil si a sigurantei vehiculelor, este posibil sa fi auzit prietenii sau membrii familiei mentionând despre umflarea anvelopelor cu azot. Poate parea ciudat ca umflarea anvelopelor cu acest gaz poate aduce beneficii masinii in mai multe moduri, dar este adevarat: conducerea cu anvelope umplute cu azot poate ajuta la racirea anvelopelor, la cresterea duratei de viata a benzii de rulare, la retinerea presiunii in anvelope si la imbunatatirea economiei de combustibil.

Caldura este inamicul   anvelopelor   masinii tale, deoarece anvelopele fierbinti pot suferi de indoirea excesiva a flancului, ceea ce inseamna ca partea laterala a anvelopei se indoaie si se intinde, slabind cauciucul. Indoirea peretelui lateral uzeaza rapid anvelopele si pune vehiculul in pericol pentru probleme grave, cum ar fi exploziile. Cu toate acestea, umplerea anvelopelor cu azot in loc de aer comprimat te ajuta sa te asiguri ca anvelopele raman cat mai reci. Cand umpli anvelopele cu aer comprimat normal, umiditatea naturala a aerului poate fi problematica pentru siguranta vehiculului tau: vaporii de apa absorb si retin caldura, facand anvelopele sa fie mai calde in timp ce conduci. Cu toate acestea, umplerea anvelopelor cu azot pur reduce riscul acestor probleme, deoarece acest gaz nu va contribui la fluctuatiile presiunii. In plus, azotul, in sine, nu se incalzeste la fel de repede ca aerul comprimat, permitandu-ti sa reduci si mai mult riscul de explozie si alte probleme ale anvelopelor.

Uzura anvelopelor este cauzata de oxidarea cauciucului, deoarece oxigenul ataca si rupe legaturile din acest material, in timp. Cu toate acestea, azotul este un gaz inert, ceea ce inseamna ca nu reactioneaza la multe alte substante si poate fi folosit pentru a evita reactiile chimice precum oxidarea. Aerul comprimat normal este format din 79,1% azot, dar folosirea aerului obisnuit inseamna ca anvelopele tale vor fi umplute si cu oxigen, ceea ce contribuie la oxidarea anvelopelor tale.

Deoarece azotul are o molecula mai mare decât oxigenul, acesta este mai putin permeabil, ceea ce inseamna ca se scurge prin anvelope mult mai lent decat oxigenul. Acest lucru permite ca presiunea din anvelope sa ramana stabila pe o perioada lungă de timp, ceea ce este foarte util, mai ales daca esti unul dintre acei oameni care nu verifica regulat presiunea din anvelope. In plus, azotul are avantajul suplimentar de a-ti ajuta   anvelopele   sa mentina o presiune constanta, chiar si pe vreme calda. 

Potrivit Agentiei pentru Protectia Mediului, anvelopele dezumflate reduc consumul de gaz cu 0,3% pentru fiecare scadere de presiune de 0,07 kg pe centimentrul cub a tuturor celor patru anvelope. Deoarece azotul se scurge prin anvelope intr-un ritm mult mai lent, in comparatie cu aerul, este mult mai probabil sa mentini o presiune exacta in anvelope, ele fiind chiar pline cu azot, ceea ce inseamna o economie de combustibil vizibil imbunatatita pentru vehiculul tau.


3. Azot in roti sau aer clasic - Ce sa alegi



Cel mai notabil avantaj al anvelopelor pline cu azot se refera la presiunea in anvelope, despre care stii deja ca este cruciala pentru mentinerea anvelopelor in stare buna. Moleculele de azot sunt mai mari si se misca mai incet decat cele ale aerului comprimat. Din acest motiv, azotul nu se va scurge din anvelope la fel de repede ca aerul, ajutand la mentinerea presiunii corespunzatoare pentru o perioada mai lunga de timp. Beneficiile presiunii adecvate în anvelope sunt numeroase. Mentinerea presiunii corecte a aerului in anvelope le ajuta sa reziste mai mult, ajuta masina sa se descurce mai bine si ar putea chiar ajuta la maximizarea economiei de combustibil. Anvelopele dezmflate/supraumflate sunt mai dificil de manevrat si cresc riscul de explozie a anvelopei. 

Totusi, nu este nimic in neregula in a-ti mentine anvelopele umflate cu aer clasic. La urma urmei, soferii folosesc aer comprimat, cu succes, de ani de zile. Aerul comprimat/clasic este usor de gasit si, adesea, gratuit. In functie de locul in care mergi, ar putea costa si mai mult si ar putea dura mai mult ca anvelopele tale sa fie umflate cu azot (mai ales prima data). Cand vine vorba de comoditate si costuri, aerul comprimat este, in mod cert, castigator.


Asadar, in ceea ce priveste dezbaterea dintre azot vs. aer, nu exista neaparat un raspuns corect sau gresit. Indiferent daca alegi sa iti umpli anvelopele cu azot sau cu aer comprimat/clasic, cel mai important aspect al intretinerii anvelopelor este mentinerea presiunii adecvate in interiorul acestora. Anvelopele care sunt umflate corespunzator tind sa se uzeze mai uniform, sa se descurce mai bine, sa imbunatateasca economia de combustibil a vehiculului si, nu in ultimul rand, sa dureze mult mai mult. Incepe prin a gasi presiunea recomandata in anvelope pentru tipul de vehiculul pe care il conduci. Aceste informatii pot fi descoperite fie in manulalul de utilizare al masinii, fie in interioriul portierei soferului.


Sursa foto: unsplash.com





Autor: E-Roti.ro
Publicat 29/08/2022 12:13
Alte știri care te-ar putea interesa
TPMS - ce inseamna, cate tipuri de senzori pentru monitorizarea presiunii rotilor exista si de ce este important TPMS?
In acest articol, vei putea afla in detaliu ce inseamna TPMS, variantele de senzori pentru monitorizarea presiunii rotilor existente pe piata si, mai important, de ce este importanta aceasta tehnologie de varf
Ce inseamna ET la jante? - Elemente care influenteaza durata de viata a masinii si calitatea deplasarilor pe drumurile publice
Dincolo de perfectionarea design-ului masinii si imprimarea unui aer stilat, prea putini cunosc adevaratul rol al jantelor. Aceste elemente sunt o prioritate in procesul de mentinere a anvelopei in conditii sigure
Indice aderenta anvelope - ce inseamna aderenta cauciucurilor si ce clase de aderenta exista
Iata ce trebuie sa stii despre ce inseamna aderenta la anvelope de iarna, care sunt principalele grade de aderenta la anvelope si ce avantaje si dezavantaje prezinta pneurile, in funcite de nivelul aderentei
Produse recomandate
Newsletter

NEWSLETTER

Introducand adresa de email, certificati ca sunteti proprietarul adresei de email si doriti sa primiti promotii despre anvelope, jante si pneuri auto de vara, de iarna si all season. O data cu abonarea puteti primiti si actualizari de piata in legatura cu anvelopele si jantele

maestro logo
mastercard logo
visa debit logo
visa logo