Ce inseamna off road? Sfaturi pentru pregatirea masinii si pentru un stil de condus adecvat


Condusul off road este o activitate din ce in ce mai practicata de romani, deoarece imbina intr-un mod placut doua pasiuni, si anume, conducerea unei masini si vizitarea unor locuri spectaculoase din natura. Acest tip de condus este considerat un sport extrem, ce trebuie sa fie practicat doar de catre persoane ce detin cunostinte aprofundate in domeniu si care au masini pregatite pentru a face fata provocarilor diverse. Caracteristica de sport extrem este data de riscurile majore, la care se supun conducatorii auto ce aleg sa parcurga trasee mai mult sau mai putin dificile, prin locuri neamenajate, unde ajutorul este, de multe ori, la zeci de kilometri departare. Luand in considerare aceste elemente soferii care doresc sa practice o astfel de metoda de a petrece timpul liber intr-un mod placut trebuie sa cunoasca modalitatile de pregatire ale autovehiculului in mod corespunzator si sa deprinda cateva abilitati specifice, in vederea abordarii situatiilor problematice. 


In articolul de mai jos vei afla ce inseamna condusul off road, ce tipuri de trasee poti sa parcurgi daca esti pasionat si cum sa-ti pregatesti masina pentru o experienta sigura si placuta. De asemenea, vei putea cunoaste cateva sfaturi pentru condusul off road pe diferite tipuri de teren in mod concret si vei descoperi care sunt cele mai des intalnite greseli pe care le poti face si cum sa le eviti la timp. 


Cuprins:

1. Ce inseamna off road

1.1. Tipuri de trasee off road

1.2. Masinile pentru off road si pregatirea lor corespunzatoare

2. Stiluri de condus off road

2.1. Condusul off road pe teren accidentat

2.2. Condusul off road pe teren noroios

2.3. Condusul off road pe nisip

3. Greseli frecvente in condusul off road si metode de evitare a situatiilor neplacute

1. Ce inseamna off road


Inca de la aparitia primelor masini, unii soferi au dorit sa le puna capabilitatile la incercare prin parcurgerea unor trasee dificile, lipsite de amenajari in ceea ce priveste pavajul si traversarea unor rauri. In timp aceasta practica s-a transformat intr-o adevarata pasiune, existand astazi in intreaga lume comunitati foarte puternice de off roaderi. 


A conduce off road nu inseamna doar simpla parcurgere a unui traseu mai dificil, ci presupune dobandirea unor cunostinte temeinice legate de pregatirea masinii intr-un mod corespunzator, de capabilitatile tehnice maxime ale automobilului condus si de adoptarea unui stil in concordanta cu terenul parcurs pentru a se evita producerea unor accidente ce ar avea efecte majore. Mai mult decat atat, off roaderii sunt parte a unei comunitati dedicate, care organizeaza evenimente diverse, unde sunt invitati soferii cu experienta, ce cunosc secretele meseriei, dar si incepatorii care au la dispozitie o gama variata de sfaturi pentru a evita situatiile neplacute.

1.1. Tipuri de trasee off road

In ceea ce priveste traseele ce pot fi practicate de catre pasionatii de off road, limita este data de imaginatie. Practic, orice zona lipsita de drumuri amenajate poate sa fie parcursa in acest mod. Avand in vedere aceasta caracteristica exista trasee potrivite pentru incepatori, unde cerintele tehnice sunt mai reduse, iar abilitatile de condus cerute nu sunt extraordinare, dar si trasee extreme, ce pot fi abordate doar de catre cei pregatiti in mod special. 


In functie de tipul de traseu si de gradul de dificultate al acestuia exista mai multe variante de off road:

  • Green laning este varianta cea mai usor de abordat, ce presupune parcurgerea unor drumuri amenajate sumar, ca de exemplu cele forestiere, de pamant sau cele pietruite. Pentru acest tip de condus off road este suficienta o masina de tip SUV dotata cu anvelope corespunzatoare, iar pentru abilitatile soferului nu este necesara o experienta indelungata;

  • Rally raid este acel tip de off road cu trasee ce trebuie parcurse cu o viteza cat mai mare, chiar si peste 100 km/h. Masinile pentru rally raid trebuie pregatite in mod special, in ceea ce priveste suspensiile si calea de rulare;

  • Cross-country este un tip de traseu off road ce se desfasoara pe parcursul mai multor zile, pe diferite tipuri de terenuri accidentate sub forma unui turneu;

  • Rock crawling este una dintre cele mai solicitante forme de condus off road, care presupune parcurgerea unor trasee cu obstacole de mari dimensiuni, pe terenuri muntoase, unde pietrele sunt prezente peste tot;

  • Mudingul se refera la traseele off road pe drumuri noroioase, din zona de campie, dar si din zona de munte. In acest tip de activitate sunt esentiale abilitatile de condus ale soferilor;

  • Dune bashing este reprezentat de traseele parcurse in zonele nisipoase. 

1.2. Masinile pentru off road si pregatirea lor corespunzatoare

Nu orice tip de masina este potrivita pentru practicarea condusului off road. Este adevarat ca diferitele tipuri de trasee pot fi abordate cu masini mai mult sau mai putin puternice sau pregatite in mod special, dar toate trebuie sa fie caracterizate de cel putin 2 elemente. In primul rand, este vorba despre garda la sol inalta (distanta dintre sol si baza automobilului) si, in al doilea rand, este vorba despre tractiunea integrala (puterea motorului este transmisa tuturor celor patru roti, nu unei singure perechi). 


Specialistii in domeniul off road recomanda pasionatilor si celor care doresc sa practice acest sport sa-si aleaga masina si sa o pregateasca in concordanta cu tipul de activitate off road pe care vor sa o practice. Exista variante ce pot fi abordate cu succes de masinile obisnuite, neexistand nevoia unor modificari complexe si costisitoare, dar exista si variante ce nu pot fi parcurse in siguranta decat cu ajutorul unor vehicule special modificate si dotate cu accesorii foarte utile. 


Cele mai importante precautii legate de pregatirea masinii pentru practicarea off roadului se refera la urmatoarele elemente:

  • Anvelopele reprezinta partea ce asigura contactul dintre autovehicul si teren. De cele mai multe ori, traseele off road sunt alunecoase, ceea ce face absolut necesara dotarea masinii cu cauciucuri ce reusesc sa faca fata cu succes acestui tip de teren. Cele mai utile sunt anvelopele de iarna, pentru ca au canelurile adanci, structura intarita si materialul mai rigid, ceea ce le da aderenta maxima pe terenuri alunecoase, chiar daca nu sunt acoperite de zapada. Printre brandurile de anvelope recomandate sunt PirelliPetlas, Michelin etc;


  • Suspensia are rolul de a prelua socurile, din acest motiv produsele de calitate vor face fata mai bine diferitelor obstacole ce vor fi intalnite in cale. Cei mai multi dintre soferii ce isi pregatesc masinile pentru off road prefera sa inalte suspensia pentru a putea aborda obstacole inalte (pietre, busteni, santuri) in siguranta;


  • Sistemul de iluminat standard nu face fata, de cele mai multe ori, mediilor in care va fi utilizata masina off road. Adaugarea unor proiectoare puternice asigura o vizibilitate mai buna si o abordare corecta a terenului;


  • Masinile off road trebuie dotate cu diverse accesorii, ce pot fi utilizate in cazuri de dificultate. Cele mai utile sunt troliul electric, cu ajutorul caruia poate fi tractata masina in cazul in care ramane blocata si cricurile puternice si cu inaltare maxima.

2. Stiluri de condus off road


Parcurgerea traseelor off-road presupune existenta unor abilitati speciale, de abordare a terenului. Nu orice conducator auto poate fi si un conducator de off road. Este adevarat ca aceste abilitati pot fi dobandite in timp, dar acest tip de condus presupune o activitate fizica destul de insemnata si, din acest motiv, forta fizica este un avantaj. Rabdarea este obligatorie, persoanele prea grabite supunandu-se unor riscuri suplimentare. Cunoscatorii recomandata soferilor de off road sa adopte un stil de conducere in raport cu tipul de teren ce va fi abordat, existand in aceasta privinta trei stiluri specifice.

2.1. Condusul off road pe teren accidentat


Cei mai multi pasionati de off road aleg sa-si practice hobby-ul pe trasee montane, acolo unde provocarile sunt maxime. Caracterul extrem este dat de riscurile mai mari la care se supun practicantii, in aceasta zona obstacolele avand dimensiuni uneori infricosatoare, ceea ce face ca pericolul de rasturnare sa fie major. 


Pentru abordarea in siguranta a traseelor montane, soferii trebuie sa respecte urmatoarele sfaturi:

  • Sa-si pregateasca masina in mod corect (alegerea unor anvelope corecte, intarirea caroseriei prin intermediul unei custi din bare, dotarea cu accesorii, precum troliul electric);

  • Inainte de a pleca pe traseu se recomanda trecerea la pas prin cele mai dificile zone. In acest fel se va putea alege cel mai corect traseu;

  • Viteza pe traseu trebuie sa fie limitata, pentru ca obstacolele pot aparea in mod neasteptat;

  • Comenzile nu trebuie sa fie bruscate, fie ca este vorba despre directie sau despre sistemul de franare;

  • Urcarea pantelor se face perpendicular si nu diagonal, pentru a se evita posibilitatea rasturnarii;

  • Coborarile, in special cele pe pante alunecoase, se fac cu ajutorul franei de motor ce ofera control asupra directiei.

2.2. Condusul off road pe teren noroios


Noroiul este considerat de catre cei mai multi soferi un dusman, dar pasionatii de off road vad in prezenta acestuia o oportunitate de a-si arata priceperea in controlarea masinilor. Pentru pregatirea masinii in vederea mudingului se recomanda montarea unor anvelope de tip M+S (mud + snow), ce asigura aderenta maxima pe terenuri alunecoase. In vederea trecerii prin zonele cu noroi adanc, specialistii recomanda abordarea acestora cu o viteza constanta la nivelul ce permite un oarecare control asupra directiei. In cazul in care masina ramane blocata in noroi, cea mai buna solutie este utilizarea ambreiajului si acceleratiei pentru a provoca o miscare de inainte-inapoi ce poate pemite iesirea din blocaj. Daca noroiul este, totusi, mai adanc decat distanta pana la ax, masina va ramane aproape cu siguranta blocata si, din acest motiv, prezenta unui troliu devine obligatorie. 

2.3. Condusul off road pe nisip


Chiar daca Romania nu are zone intinse, nisipoase, exista pasionati care vor sa practice condusul pe nisip. Ei pot gasi ceea ce isi doresc in anumite zone geografice, precum litoralul romanesc, muntii Macinului, Oltenia. Cele mai importante reguli sunt cele cu privire la scaderea presiunii din anvelope pentru a oferi cauciucurilor o aderenta mai mare la sol, evitarea unor manevre bruste (viraje si franare), ce duc la derapaje necontrolate si la blocaj in nisip si pastrarea unei viteze constante. 

3. Greseli frecvente in condusul off road si metode de evitare a situatiilor neplacute

Domeniul off road in Romania are o istorie de mai bine de 50 de ani, experienta unor conducatori auto fiind vasta. Soferii de off road sunt considerati unii dintre cei mai buni din intreaga Europa, pentru ca in Romania exista numeroase trasee, cu grade de dificultate diferite, unde se poate practica acest sport extrem. Aceasta experienta a fost castigata si prin trecerea prin anumite momente neplacute, provocate de anumite greseli. 


  • Pregatirea insuficienta a soferului si a vehiculului este cea mai frecventa greseala, pe care mai ales incepatorii o fac. Din cauza acestui lucru pot aparea situatii neplacute, manifestate prin blocarea in zone greu accesibile sau chiar prin accidente mai mult sau mai putin periculoase. O metoda ideala de a evita o astfel de imprejurare este apelarea la sfaturile cunoscatorilor prin participarea la intalnirile regulate, pe care acestia le fac, sau prin accesarea site-urilor specializate in acest domeniu;


  • Alegerea anvelopelor in mod incorect si pregatirea lor defectuoasa sunt metode sigure de a intra in situatii neplacute. Ideal ar fi sa se utilizeze anvelope speciale pentru off road, dar acestea sunt destul de scumpe si de greu de gasit. Utile sunt si anvelopele obisnuite, dar in mod obligatoriu trebuie sa fie din categoria celor marcate cu M + S, ceea ce inseamna noroi si zapada. Tot in privinta anvelopelor, o greseala des intalnita este abordarea obstacolelor cu rotile umflate la presiunea standard. Cunoscatorii recomanda ca presiunea din anvelope sa fie scazuta la o valoare situata intre 0,8 si 1,4 pentru a permite cauciucurilor o aderenta maxima;


  • Traversarea apelor prin vaduri este des intalnita in off roading si, uneori, este abordata necorespunzator, ceea ce duce la blocarea masinii, la defectiuni ale motorului sau chiar la luarea de catre apa a acesteia. Pentru a o abordare corecta se recomanda trecerea mai intai pe jos pentru a se masura adancimea maxima cu ajutorul unui bat.


In concluzie, practicarea off roadului poate deveni o activitatea placuta si plina de provocari cu conditia pregatirii corecte a masinii si a respectarii sfaturilor si recomandarilor soferilor experimentati pentru evitarea unor situatii neprevazute. 


Surse foto:

unsplash.com




Publicat 21/11 11:01
Alte știri care te-ar putea interesa
Un cui nu iti strica doar cauciucul, ci si starea. Cand esti in vacanta, cand urmeaza sa participi la un eveniment important sau cand te grabesti sa ajungi intr-un anumit loc, un cui in cauciuc poate fi o adevarata povara.
Azot in roti sau aer clasic - care este cea mai benefica procedura
Stiai ca este posibil sa umfli anvelopele cu azot in loc de aer? Un numar tot mai mare de dealeri de anvelope si garaje ofera aceasta optiune si devine din ce in ce mai populara in randul pasionatilor de sofat.
Ce sunt cauciucurile resapate si care sunt avantajele si dezavantajele acestora
Cunoscute si sub denumirea de anvelope remodelate sau recapatate, cauciucurile resapate reprezinta procesul de indepartare a benzii de rulare uzate de pe anvelopele vehiculului tau si de inlocuire a acesteia cu benzi de rulare noi.
Newsletter

NEWSLETTER

Introducand adresa de email, certificati ca sunteti proprietarul adresei de email si doriti sa primiti promotii despre anvelope, jante si pneuri auto de vara, de iarna si all season. O data cu abonarea puteti primiti si actualizari de piata in legatura cu anvelopele si jantele

maestro logo
mastercard logo
visa debit logo
visa logo