Geometria rotilor. In ce consta acest proces si cum se face - E-roti.ro

Geometria rotilor. In ce consta acest proces si cum se face


 service auto rampa masini 


Pentru orice sofer, putine lucruri conteaza mai mult decat capacitatea de a circula in conditii de siguranta deplina. Pentru ca acest lucru sa fie posibil, este important ca autoturismul pe care il folosesti sa fie usor de controlat si foarte stabil. Din acest punct de vedere, rotile joaca un rol esential. Ele garanteaza stabilitate masinii si ofera soferului posibilitatea de a o controla asa cum este necesar, chiar si in cele mai complicate situatii.


Din cauza uzurii, precum si a altor factori pe care ii vom detalia ulterior, rotile pot ajunge sa nu mai garanteze nivelul optim de stabilitate. Atunci cand se detecteaza sau se anticipeaza aparitia unor probleme, este recomandat un set de masuri specifice. Printre acestea se numara si geometria rotilor. Afla din acest articol ce inseamna geometrie roti, cand se face geometria rotilor si cum se efectueaza ea.


Cuprins


  1.  Geometria rotilor: ce inseamna + conceptul de echilibrare a rotilor

  2.  Cand se face geometria rotilor

 1. Geometria rotilor: ce inseamna + conceptul de  echilibrare a rotilor

Orice sofer trebuie sa stie in ce consta geometria rotilor automobilelor. Acesta este un proces care implica verificarea unghiurilor si a directiei pneurilor masinii, raportat la indicatiile producatorului autoturismului. Procedura este una care se poate efectua doar in service-uri specializate, deoarece implica utilizarea unor echipamente specifice acestora. Cu ajutorul geometriei rotilor, se diminueaza riscul producerii accidentelor auto si se obtin si alte avantaje, precum:


  • se evita uzura in exces a modelelor de   anvelope de iarna   sau   anvelope de vara  . Chiar si in cazul unor   anvelope all season  , desi acestea sunt mult mai versatile decat cele specializate, este important ca geometria sa fie realizata in mod corect;

  • se diminueaza consumul de combustibil;

  • se imbunatateste stabilitatea autoturismului, indeosebi in curbe.


Pe langa ce inseamna geometrie roti, trebuie sa stii si ca aceasta vizeaza realizarea paralelismului rotilor, prin reglarea unghiurilor de cadere, convergenta si fuga. Aceste unghiuri reprezinta elemente distincte, insa toate trei au o semnificatie importanta, dupa cum urmeaza:


  1. Unghiul de cadere  - este unghiul realizat de roata la contactul cu asfaltul, atunci cand aceasta este privita din fata. Daca rotile sunt montate in conditii optime, pneul se asaza perpendicular pe suprafata de rulare. In situatia in care aceasta asezare nu este perfect perpendiculara, anvelopa se va uza pe zona laterala, iar autoturismul nu va putea fi controlat corespunzator, din punct de vedere al directiei, mai ales in viraje. Exista unghiuri de cadere negative (cand jumatatea de sus a anvelopei se inclina spre exteriorul masinii) si negative (cand jumatatea de sus se inclina spre interiorul autoturismului). 


  1. Unghiul de convergenta  - este cel pe care pneurile il fac cu autoturismul, atunci cand sunt analizate de sus. Ele trebuie sa fie aliniate la linie cu caroseria, pentru ca autoturismul sa poata fi usor controlat in viraje si cauciucurile sa nu se uzeze in ritm accelerat. 


  1. Unghiul de fuga  - acesta nu se corecteaza, de regula, ca urmare a geometriei rotilor. Pentru corectarea unghiului de fuga, care se observa la analiza vizuala a masinii din lateral, se recomanda schimbarea unor piese. Unghiul se observa intre axa pivotului si o linie perpendiculara pe sol, imaginara. 


Geometria rotilor vs. echilibrarea rotilor

Pe langa geometria rotilor, exista si conceptul de echilibrare a acestora. Intre cele doua concepte, desi multi cred acest lucru, nu exista corelatii. Geometria presupune reglarea unghiurilor, in vreme ce echilibrarea rotii are in vedere obtinerea unei rotiri corecte, fara ca roata sa vibreze la viteze ridicate. De regula, trebuie sa se efectueze echilibrarea la fiecare schimbare de anvelope sau inlocuire a pneurilor. 


Referitor la geometrie, afla in continuare cand se efectueaza acest proces!

 2. Cand se face geometria rotilor


Despre geometria rotilor si simptomele care pot indica necesitatea procedurii, urmeaza sa iti prezentam mai multe in cele ce urmeaza. Pe langa unde si cum se face geometria rotilor, este foarte important cand trebuie facuta geometria rotilor. In conditii normale, specialistii in mecanica recomanda ca geometria sa se efectueze la fiecare 10.000 de kilometri parcursi cu un autoturism. Aceasta este indicatia lor, in cazul in care nu exista simptome specifice care ar sugera necesitatea efectuarii acestei proceduri mai devreme. Simptomele pot consta in:


 roata masina 


  • autoturismul “trage” intr-o parte, daca volanul este lasat liber. In mod normal, daca nu exista probleme cu geometria, autoturismul ar trebui sa continue sa se deplaseze drept;

  • rotile scartaie inclusiv la viteze mici;

  • ai intrat cu rotile intr-o bordura, la viteza mare;

  • masina “trage” spre stanga sau dreapta, chiar daca tii volanul drept;

  • ai trecut printr-o groapa cu o roata, la viteza mare;

  • circuli cu frecventa mare pe drumuri de proasta calitate;


Inlocuirea elementelor de suspensie si directie implica verificarea unghiurilor rotilor si reglarea acestora, la nevoie. Starea optima a rotilor si anvelopelor este, in definitiv, esentiala pentru ca orice autoturism sa se poata deplasa in mod corect. 


Pe E-Roti.ro gasesti diverse variante de   dimensiuni anvelope   cu ajutorul carora iti vei putea echipa in mod corespunzator masina. Ai acces la produse de calitate superioara, in versiuni de iarna, vara sau all season. Investeste in solutii de calitate si nu uita sa ai grija de masina ta, asa cum se cuvine!


Sursa foto: Pixabay.com




Autor: E-Roti.ro
Publicat 17/10/2022 09:37
Alte știri care te-ar putea interesa
Legea pentru cauciucurile de iarna - informatii utile pentru soferi
Circulatia in siguranta a automobilelor pe drumurile publice reprezinta o obligativitate deoarece, in traficul zilnic este implicat un numar mare de persoane care se deplaseaza fie in calitate de soferi, fie de pasageri sau pietoni
Runflat vs. normal: ce avantaje si dezavantaje are fiecare fiecare tip?
Priroritizarea sigurantei tale la volan depinde de alegerea corecta intre anvelopele normale si cele runflat. Trebuie sa fii corect informat cu privire la anvelopele tale si caracteristicile acestora pentru a elimina riscul pierderii controlului pe sosea
Pregatirea masinii pentru iarna - etape esentiale pentru pregatirea autoturismului in sezonul rece
In acest articol, vei putea afla care sunt pasii esentiali pentru o pregatire corespunzatoare a masinii tale pentru iarna, pentru a putea conduce fara probleme masina, chiar si in conditii atmosferice dificile.
Produse recomandate
Newsletter

NEWSLETTER

Introducand adresa de email, certificati ca sunteti proprietarul adresei de email si doriti sa primiti promotii despre anvelope, jante si pneuri auto de vara, de iarna si all season. O data cu abonarea puteti primiti si actualizari de piata in legatura cu anvelopele si jantele

maestro logo
mastercard logo
visa debit logo
visa logo