Legea pentru cauciucurile de iarna - informatii utile pentru soferi - E-roti.ro

Legea pentru cauciucurile de iarna - informatii utile pentru soferi

Circulatia in siguranta a automobilelor pe drumurile publice reprezinta o obligativitate deoarece, in traficul zilnic este implicat un numar mare de persoane care se deplaseaza fie in calitate de soferi, fie de pasageri sau pietoni. Tarile din Occident au luat diverse masuri legislative prin care riscurile sa fie micsorate la minimum, posibilitatea aparitiei incidentelor scazand semnificativ prin aplicarea lor. Una dintre cele mai importante reglementari a fost cea cu privire la utilizarea unor anvelope speciale in timpul anotimpului rece, echipamente special concepute pentru a face fata conditiilor dificile de iarna. 


In articolul de mai jos vei afla care sunt prevederile legislative cu privire la obligativitatea dotarii autovehiculelor cu anvelope de iarna, in ce perioada trebuie acestea montate si care sunt pedepsele pentru conducatorii auto care nu respecta regulile in acest sens. De asemenea, vei afla cum poti sa procuri anvelopele corespunzatoare, ce avantaje ofera ele si care sunt prevederile in restul Europei in aceasta privinta. 


Cuprins


1. Prevederile legislative in Romania - Legea cauciucurilor de iarna


Primele preocupari ale Guvernului Romaniei in legatura cu legea privind cauciucurile de iarna au inceput in 2002, cand a fost data Ordonanta de Guvern nr. 195. Din cauza unor neclaritati, Ordonanta a fost modificata in anul 2011, prin emiterea unei noi O.G., cea cu numarul 5/2011. In prezent, aceasta prevedere este utilizata pentru reglementarea traficului rutier pe timp de iarna. De mentionat este ca textul ordonantei e in concordanta cu directivele Uniunii Europene. 


Necesitatea unei astfel de reglementari a aparut in momentul in care specialistii au observat ca anvelopele obisnuite nu functionau corespunzator in momentul in care temperaturile scadeau sub o anumita limita si, mai ales, atunci cand drumurile erau acoperite de zapada, gheata sau polei. Din aceste observatii au rezultat game noi de cauciucuri fabricate dintr-un material special si cu o suprafata de rulare cu caneluri ce permiteau o aderenta maxima pe drumurile alunecoase. 


Principalele prevederi din O.G. 5/2011 sunt urmatoarele:


  • Scopul ordonantei este de a creste siguranta traficului pe drumurile publice pe timp de iarna, prin evitarea unor accidente din cauza alunecarii pe suprafetele acoperite de zapada, gheata sau polei;

  • Articolul 4 prevede ca autovehiculele sa fie dotate cu anvelope de iarna in cazul in care circula pe drumuri publice acoperite cu zapada, gheata sau polei;

  • Pentru autovehiculele cu o masa autorizata mai mica de 3,5 tone, este obligatoriu ca toate anvelopele sa fie de iarna. In cazul autovehiculelor peste aceasta masa, dotarea trebuie sa fie facuta doar pe rotile motoare, existand si posibilitatea utilizarii unor echipamente antiderapante certificate, cum ar fi lanturile pentru roti;

  • Singurele anvelope de iarna acceptate sunt cele marcate corespunzator de catre producator prin semne distinctive, cum ar fi fulgul de zapada in interiorul unui munte stilizat sau marcajele MS, M+S, M&S (M=mud=noroi, S=snow=zapada). Anvelopele all season nu sunt considerate a fi anvelope de iarna, fiind potrivite doar pentru rularea in zone cu ierni blande, precum cele din sudul Europei. 


1.1. Perioada in care trebuie sa fie folosite cauciucurile de iarna conform legii - incepe aceasta cu 1 noiembrie?

Perioada de folosire a anvelopelor speciale de iarna nu este precizata in Ordonanta de Guvern. Multe persoane considera data de 1 noiembrie ca fiind data limita de montare a acestora pe autovehicul, confuzia pornind de la data de la care Ordonanta din 2011 a intrat in vigoare. 


Data de 1 noiembrie a devenit etalon deoarece sansele ca drumurile sa fie acoperite cu zapada sunt mai mari dupa aceasta data. Legea prevede doar ca utilizarea anvelopelor speciale este obligatorie la rularea pe drumuri acoperite de zapada, gheata sau polei. Acest lucru inseamna ca se poate circula legal si cu anvelope de vara in timpul iernii, in conditiile in care drumurile sunt curate si uscate. De asemenea, amenzile pot fi primite si in afara intervalului noiembrie-martie, chiar si in timpul verii existand obligativitatea montarii cauciucurilor de iarna daca drumurile sunt acoperite de zapada. 


1.2. Care sunt pedepsele pentru nerespectarea legii privind schimbarea cauciucurilor

Ordonanta de Guvern 5/2011 prevede si pedepsele la care se expun conducatorii auto care nu respecta prevederile sale:


  • Amenda pentru incalcarea regulii este reprezentata de acordarea unui numar de puncte amenda, de la 9 la 20, in functie de imprejurari. Sanctiunea este destul de drastica, fiind situata in clasa a patra. Punctele vin insotite si de obligativitatea platii unei sume de bani,  intre 1305 lei si 2090 lei ca amenda legala;


  • In cazul autovehiculelor de transport marfa, mai mare de 3,5 tone si a celor ce transporta persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, amenda este situata intre 2500 si 4000 de lei, iar daca se produce vreun incident ce duce la blocarea traficului de catre astfel de autovehicule, amenda poate urca la valori cuprinse intre 5000 si 8000 de lei, la care se adauga si cheltuielile pentru degajarea drumului;


  • Sanctiunii contraventionale ii este adaugata si una suplimentara, si anume cea a retinerii certificatului de inmatriculare fara drept de circulatie, pana la remedierea situatiei nedorite;


  • In cazul in care apar incidente nedorite in trafic, ce necesita interventia autoritatilor statului, iar cei vinovati nu au respectat textul ordonantei, toate cheltuielile prilejuite de respectiva interventie pot fi imputate persoanei vinovate;


  • Unele societati de asigurare au prevazuta in contract o clauza care afirma ca daca se produce un accident al unui sofer ce conducea o masina fara cauciucuri de iarna, iar drumul era acoperit de zapada, gheata sau polei, nu vor plati despagubiri, pornind de la ideea vinovatiei soferului. Se considera ca daca ar fi avut anvelope speciale, accidentul ar fi putut sa fie evitat prin asigurarea unei directii corespunzatoare si a unei distante de franare mult redusa. 

2. Avantajele utilizarii anvelopelor de iarna obligatorii prin lege


Producatorii de anvelope au facut in ultimii 50 de ani numeroase experimente cu privire la eficienta acestora, atunci cand automobilele rulau pe suprafete de drum diverse. Observatiile lor au aratat ca daca erau utilizate anvelope obisnuite pe drumuri acoperite de zapada si in conditii de temperatura redusa, stabilitatea si eficienta franarii aveau de suferit in mod serios. 


Pentru a indeparta acest neajuns, au fost manufacturate anvelope speciale, cu caracteristici ce le permiteau autovehiculelor sa circule intr-o siguranta maxima, in cazul conditiilor improprii. Diferentele intre anvelopele de vara si cele de iarna constau in ceea ce priveste materialul folosit pentru constructie si in forma specifica a benzii de rulare. 


2.1. Cum se aleg cauciucurile de iarna conform legii

Alegerea pneurilor, indiferent de tipul lor, trebuie sa tina cont de cateva criterii care, puse in practica in mod corect, micsoreaza considerabil riscurile in trafic ale tuturor participantilor. Pe de alta parte, exista prevederi legislative cu privire la utilizarea cauciucurilor care au acelasi scop. 


Proprietarii de autoturisme trebuie sa stie ca, in primul rand, legile romanesti permit dotarea acestora doar cu anvelope de dimensiuni precizate de catre producator. Se considera ca orice modificare in acest sens prin montarea unor anvelope mai late, mai inalte sau mai scunde, ar fi daunatoare, de aceea, orice modificare in aceasta privinta este pedepsita de lege cu amenzi usturatoare. 


Dimensiunile corecte sunt usor de recunoscut, acestea fiind trecute atat in talonul de inmatriculare al autoturismului, cat si in manualul tehnic. Marcajele de pe anvelopele montate, in ceea ce priveste latimea, raportul dintre inaltime si latime, precum si tipul anvelopei, trebuie sa fie identice cu cele recomandate de constructorul automobilului. 


In al doilea rand, trebuie sa se tina cont de suprafata de rulare. In cazul in care aceasta este acoperita de zapada, gheata sau polei, este obligatoriu ca autovehiculele sa fie dotate cu pneuri corespunzatoare, semnalate printr-un marcaj specific de catre producatorul lor. 


Nu trebuie pierduta din vedere nici calitatea anvelopelor autoturismului. Chiar daca sunt noi, exista mari diferente in ceea ce priveste materialul utilizat la manufacturare si diferitele tehnologii incorporate. Calitatea anvelopelor poate fi consultata cu ajutorul unor indicatori notati cu litere de la A la G, cu referire la franarea, consumul de combustibil si zgomotul emis (Astfel, A reprezinta cea mai buna calitate, iar G opusul sau). 


Precautii trebuie sa fie luate si in privinta utilizarii anvelopelor second-hand. Desi pretul lor poate sa fie unul extrem de atractiv pentru foarte multi proprietari de masini, alegerea lor nu este indicata din cel putin 2 motive. In timp, materialul din care sunt fabricate pneurile isi pierde elasticitatea, specialistii recomandand utilizarea lor pentru maximum 5 ani de zile. Asadar, daca o anvelopa cumparata la mana a doua are o vechime mai mare de 5 ani, chiar daca se prezinta in conditii bune, isi pierde mult din eficienta, lucru cu atat mai important cu cat va fi utilizata iarna. Al doilea motiv ar fi ca cei care au renuntat initial la anvelope au avut un motiv intemeiat, de obicei o defectiune sau o uzura accentuata. 


2.2. Avantajele utilizarii cauciucurilor de iarna

Orice conducator auto trebuie sa cunoasca beneficiile utilizarii unor anvelope speciale. Regula nu a fost introdusa pentru a pune bete in roate soferilor si nici pentru a incuraja comercializarea cauciucurilor. Singurul scop a fost imbunatatirea sigurantei in trafic prin evitarea unor accidente. Principalele avantaje ale utilizarii anvelopelor de iarna sunt:


  • Materialul din care sunt fabricate isi pastreaza flexibilitatea, chiar si atunci cand termometrele arata temperaturi negative, lucru ce nu se intampla in cazul anvelopelor obisnuite (acestea deveneau rigide la temperaturi de sub 7 grade si nu ofereau siguranta in trafic);

  • Uzura materialului este mai lenta, ceea ce asigura durabilitate si durata de viata mai lunga, comparativ cu anvelopele de vara;

  • Distanta de franare este redusa cu pana la 20% fata de anvelopele de vara, atunci cand se ruleaza pe suprafete alunecoase, acoperite de zapada, gheata sau polei;

  • Banda de rulare are un design special, cu un numar superior de lamele, ceea ce asigura o aderenta maxima pe drumurile alunecoase;

  • Canelurile de pe suprafata de rulare sunt special concepute pentru indepartarea de sub aceasta a zapezii si apei, pentru a nu interveni efectul de acvaplanare.

3. Legea utilizarii cauciucurilor de iarna in tarile Europei



In cazul utilizarii anvelopelor speciale de iarna, tarile europene nu au o legislatie unitara, lucru de inteles avand in vedere clima diversa, prezenta pe intregul continent. Este firesc ca tarile nordice, in care iernile sunt grele si lungi, sa acorde o importanta deosebita acestui lucru, pe cand tarile sudice, unde zapada este o raritate, sa nu fie preocupate foarte mult de aceasta situatie. 


Regulile statelor europene cu privire la montarea pe masini a pneurilor de iarna sunt diverse, inregistrandu-se mai multe situatii:


  • Suedia si Norvegia prevad ca fiind obligatorie folosirea anvelopelor de iarna in anotimpul rece, indiferent de starea drumurilor (acestea sunt obligatorii chiar daca drumurile sunt neacoperite de zapada). De precizat ca aceasta regula este aplicabila doar in cazul cetatenilor din tarile respective;

  • Tarile Finlanda, Lituania si Slovenia prevad ca anvelopele de iarna sa fie utilizate in anumite perioade de timp, in functie de conditiile meteo;

  • Romania, Germania, Austria, Italia, Ungaria, Franta si Spania impun folosirea anvelopelor speciale atunci cand drumurile sunt acoperite de zapada, gheata sau polei, indiferent de ziua din an;

  • Statele europene Portugalia, Grecia, Olanda, Marea Britanie sau Danemarca recomanda utilizarea pneurilor de iarna, dar nu introduc aceasta obligativitate ca fiind suficienta, in cele mai multe cazuri, fiind necesara si montarea lanturilor, bineinteles, daca situatia o impune. 


In concluzie, cunoasterea prevederilor legale cu privire la folosirea pneurilor de iarna este importanta pentru cetatenii romani care merg pe drumurile publice din tara sau pe cele din alte zone ale continentului european. Acestia trebuie sa cunoasca avantajele utilizarii unor astfel de cauciucuri si riscurile la care se supun daca aleg sa incalce prevederile legale. 


Sursa foto: Shutterstock.com, Ro.pinterest.com

Autor: E-Roti.ro
Publicat 10/11/2021 11:28
Alte știri care te-ar putea interesa
Cele mai bune anvelope all season pentru SUV-uri
In acest articol ne dorim sa te ghidam catre achizitia celor mai bune anvelope all season 4x4 pentru SUV-uri, explorand optiunile care ating echilibrul perfect intre versatilitate si fiabilitate
ABS - ce inseamna si ce rol are ABS-ul pentru functionarea masinilor? Iata ce trebuie sa stii despre aceste sisteme!
In domeniul sigurantei auto, sistemele ABS, denumit si sistemul de antiblocare a rotilor, joaca un rol esential in prevenirea accidentelor si a imbunatatirii controlului autovehiculelor.
Cele mai bune anvelope de camion
Alegerea celor mai bune anvelope de camion poate face diferenta dintre o operatiune de transport de marfuri eficienta, sigura si rentabila sau una plina de provocari costisitoare
Produse recomandate
Newsletter

NEWSLETTER

Introducand adresa de email, certificati ca sunteti proprietarul adresei de email si doriti sa primiti promotii despre anvelope, jante si pneuri auto de vara, de iarna si all season. O data cu abonarea puteti primiti si actualizari de piata in legatura cu anvelopele si jantele

maestro logo
mastercard logo
visa debit logo
visa logo